2.0.0.6_0, 2017-01-20 14:05:42
Volkswagen Passat GTE sedan stasjonsvogn ladbar hybridbil

Passat GTE –ladbar hybridbil for familien

En stor og praktisk familiebil med det ypperste innen miljøteknologi. Den ladbare hybridbilen Passat GTE kombinerer det beste fra to verdener: ren elektrisk drift i det daglige og hybridteknologi med full rekkevidde til de lange kjøreturene.

– Passat GTE er den perfekte kombinasjon av plass, komfort, sportslighet, økonomi og miljø. Muligheten til å kjøre rent elektrisk på kortere, daglige transportetapper samt muligheten til å kjøre på langtur med lavt forbruk, er en drømmepakke. I tillegg er Passat GTE like romslig som en vanlig Passat med god plass både foran, bak og i bagasjerommet, sier produktsjef hos Harald A. Møller AS, Jørgen Bjerkan.

Effektivt samarbeid

Passat GTE er utstyrt med en sterk 1,4-liters TSI-motor med 156 hestekrefter og en elektrisk motor som yter hele 85 kW eller 115 hk. Når motorene drar sammen får man en samlet effekt på 218 hestekrefter og et dreiemoment på 400 Newtonmeter. Passat GTE har en potensiell toppfart på 216 km/t (opp til 222 km/t i boost-modus) og gjør null til hundre på 7,6 sekunder. På ren elektrisk drift er toppfarten 130 km/t. Med fulladede batterier har Passat GTE en rekkevidde på inntil 50 kilometer med kjøring på ren elektrisitet. Oppgitt snittforbruk ifølge den europeiske NEDC kjøresyklusen er 0,17 liter på mila, tilsvarende et CO2-utslipp på 39 g/km.

GTE-konseptet gjør den nye Passat GTE til den sportsligste varianten i Passat-sortimentet. Girkassen er, som i Golf GTE, en 6-trinns DSG automatkasse med trippel clutch som er utviklet spesielt for hybridbiler. Den elektriske motoren er plassert sammen med girkassen.

Moderne hybridteknologi

Passat GTE kan også, som Golf GTE, kjøres i forskjellige moduser – for eksempel kan føreren velge «e-mode» for ren elektrisk drift. Stiller man bryteren på «GTE» får man frem de mest sportslige sidene ved å hente ut maks fra begge motorer. Den store berøringsskjermen på instrumentpanelet har i tillegg til de vanlige funksjonene også informasjon relatert til den hybride drivlinjen som energiflyt, potensiell kjørelengde, statistikk over forbruk med mer.

– Den innovative motorteknologien som er tatt i bruk i elektromotoren, utfylles av en annen nyvinning, nemlig rekuperasjon. Rekuperasjonen innebærer at energien som oppstår ved bremsing lagres i bilens batteri. Det er flere rekuperasjonsmoduser med ulik styrke å velge mellom. De går fra maksimal retardasjon med maksimal gjenvinning av bremseenergi, til minimalretardasjon med begrenset energigjenvinning, forklarer Jørgen og legger til at batteriet har åtte års garanti.

Passat GTE kan kjøres i fire ulike moduser

E-mode (elbil-modus)
Elektrisk drift prioriteres (inntil 50 km). Den overstyres dersom man etterspør høyere effekt med kraftig gasspådrag.

Hybridbilmodus
Veksler automatisk mellom elmotor og bensinmotor etter kjøreforholdene for å sikre maks effektivitet over lengre distanse. Elmotoren understøtter bensinmotoren ved behov. Bilen drives med bensinmotoren ved høy motorbelastning.

Battery charge
Fremdriften skjer først og fremst gjennom bensinmotoren. Samtidig lades også batteriene ved hjelp av bensinmotoren, slik at man bygger opp elektrisk rekkevidde. Dette medfører økt forbruk i forhold til ren hybridkjøring, men kan forsvares dersom man ønsker å kjøre utslippsfritt senere – eksempelvis i byen.

GTE-modus
I tillegg får man, ved å bruke «GTE-knappen», frem de mest sportslige sidene ved å hente ut maks kraft fra begge motorer. GTE-knappen er unik for Golf GTE og Passat GTE, og endrer bilenes karakteristikk til utpreget sportslig.

Lekkert design og mye utstyr

Eksteriørmessig skiller Passat GTE seg fra øvrige Passat-varianter.

– Passat GTE har noen distinkte kjennetegn som for eksempel de U-formede LED-lysene i front. Utstyrsmessig er den lik som vår velutrustede Highline-utgave med stort fokus på komfortdetaljer og eksklusive kjennetegn som aluminiumsdekor, skinn/alcantara-seter med uttrekkbar sittepute, mørke sideruter, 18" Dartford felger, 3-soners Climatronic klimaanlegg, adaptiv cruisekontroll for å nevne noe, sier Bjerkan.

I tillegg skiller bilen seg ut med et GTE-spesifikt kombiinstrument og blå sømmer på ratt og girspak. Se mer av Passat GTEs design her. 

To karosseriformer

Passat GTE blir den første ladbare hybridbilen fra Volkswagen som kommer i to karosseriformer, som sedan og stasjonsvogn.

– De to variantene er like i oppbygging, det er kun høyden i bagasjerommet som er noe mindre i sedanen, forklarer produktsjefen.

– Vil du si at Passat GTE er mye bil for pengene?

– Ettersom Passat GTE har svært lav engangsavgift, er prisen meget gunstig. Den koster mindre enn en Passat Highline med 150 hk bensinmotor og DSG-automatgir, og i tillegg får man på en GTE hele den elektriske drivlinjen og 68 hk ekstra med på kjøpet, sier han.