Nytt liv til brukte batterier
Elbiler gjør det mulig å kjøre helt uten CO2-utslipp. For at elbilen skal være et mer bærekraftig alternativ, må det likevel også satses på bærekraftige løsninger i produksjonen av elbilbatteriene. Den avanserte utvinningen av råstoffer gjør ikke bare elbilbatteriet til den mest verdifulle komponenten, men også til en avgjørende faktor i miljøregnskapet til en elbil. Åpningen av vårt gjenvinningsanlegg i Salzgitter i Tyskland er derfor et viktig skritt mot å kunne gjenvinne de verdifulle råstoffene til bruk i nye batterier.
Batteriets livssyklus – verdiskapningskjeden
Som kjernen i den elektriske drivlinjen står elbilbatteriet for den største delen av verdiskapningen, samtidig som det bidrar til de største utfordringene. Målet er å kunne gjenbruke verdifulle råmaterialer som litium, nikkel, mangan og kobolt i et lukket kretsløp i industriskala. Vi har som mål at over 90% av all aluminium, kobber og plast vi bruker blir gjenvunnet. Derfor startet vi allerede for ti år siden med å utvikle et bærekraftig materialkretsløp for elbilbatteriene.
Vi vil ta vare på gamle elbilbatterier som fortsatt er intakt ved å gi dem «nytt liv». Det kan vi vi gjøre ved å gjenbruke råstoffene i batteriene.
Resirkulering på løpende bånd – Salzgitter-anlegget i Tyskland
I begynnelsen av 2021 ble det første anlegget for videreutvikling av vår innovative gjenvinningsprosess åpnet i Salzgitter i Tyskland. Her er målet å resirkulere 90% av de verdifulle råstoffene. Unikt med dette anlegget er også at de bare resirkulerer elbilbatterier som ikke lenger kan brukes til andre formål. De første store volumene med elbilbatterier er imidlertid forventet å komme først om cirka ti år. Derfor er anlegget i første omgang bygget for å gjenbruke opptil 3 600 elbilbatterier i året.
Skape nytt av gammelt – gjenvinningsprosessen
Det unike med vår innovative prosess er at den CO2-besparende resirkuleringsprosessen ikke inkluderer energikrevende smelting i masovn. Først blir de brukte batterisystemene kontrollert, fullstendig utladet og demontert. Enkeltdelene blir deretter knust til granulat og til slutt tørket. I tillegg til aluminium, kobber og plast utvinnes det verdifulle "svarte pulveret", som inneholder de viktige batteriråstoffene litium, nikkel, mangan, kobolt og grafitt. Siste trinn i prosessen er at pulveret skilles fra hverandre til rene materialer hos våre eksterne spesialister. Her behandles pulveret videre med vann og kjemiske midler for å filtrere og bearbeide de enkelte råstoffene.
En titt inn i fremtiden – gjenbruk som reduserer utslipp
Med anlegget i Salzgitter oppnår vi et mer bærekraftig materialkretsløp og dekker hele verdiskapningskjeden til elbilbatteriet i forbindelse med produksjon av battericeller – fra råstoffer til produksjon og gjenvinning. Slik kan vi bruke kjernekomponenter fra gamle battericeller i produksjonen av nye batterisystemer. Ut fra forskningen vet vi nemlig at råstoffer som er gjenvunnet, er like effektive som nye. Et 62 kWh-batteri som er laget av resirkulert materiale og med grønn strøm, kan redusere CO2-utslippet med over ett tonn. Derfor er anlegget for resirkulering av elbilbatterier et stort skritt på veien mot CO2-nøytrale elbiler.