Bærekraft

Grønn strøm:
Sammen mot målet om CO2-nøytral bruk av ID.-modellene

Volkswagen har sluttet seg til Paris-avtalen. Derfor ønsker vi at alle ID.-modellene skal være CO2-nøytrale når de overleveres til kunder. For at en elbil skal være CO2-nøytral også under bruk, må den lades med grønn strøm. For at grønn strøm skal være lett tilgjengelig, støtter vi investeringer som bidrar til økt produksjon av grønn strøm. 

Illustrasjon, CO2-nøytral bruk av VW ID.4 og ID.3

Slik skal vi oppnå CO2-nøytral mobilitet

MEB-plattformen er et viktig bidrag til energiomstillingen. Den bidrar til effektiv utnyttelse av fornybar energi og reduserer CO2-utslippet i biltrafikken. Vi ønsker å konstruere elbiler som ikke bare går på ren strøm, men som også er CO2-nøytrale. Dette omfatter både produksjon og bruk av bilene og gjenvinning av materialer når bilene en dag skal skrotes. Det viktigste for at elbiler skal være CO2-nøytrale mens de er i bruk, er lading med grønn strøm.

Les mer om MEB-plattformen

Bærekraftig mobilitet starter i stikkontakten

Jo mer grønn strøm du bruker, desto mer miljøvennlig kjører du. En ID.3 som kun lades med grønn strøm, vil ifølge Volkswagens livsløpsanalyse ha et lavere karbonavtrykk enn en tilsvarende bil med forbrenningsmotor etter ca. 56 000 kilometer. Med den vanlige europeiske strømmiksen oppnås dette imidlertid etter rundt 125 000 kilometer. Volkswagen har som mål å redusere det gjennomsnittlige CO2-utslippet til flåten i Europa med cirka 40 prosent innen 2030 sammenlignet med 2018. For at vi sammen skal klare dette, har vi en todelt strategi for ID.-modellene, som sikrer tilstrekkelig tilgang på grønn strøm. 

Illustrasjon av VW ID.3 med en stikkontakt ved siden av og solcellepaneler i bakgrunnen

Dette kan du gjøre for klimaet

Vår strategi:
1. Vi tar ansvar for å sikre tilgang på nok grønn strøm. Det er opp til førerne å lade med grønn strøm så mye som mulig. Det finnes flere lademuligheter som er miljøvennlige, for eksempel TÜV Nord-sertifisert Volkswagen Naturstrom® fra datterselskapet vårt, Elli, som leverer grønn strøm til hjemmeladere. Også mange ladestasjoner bruker grønn strøm, blant annet hurtigladestasjonene til vår samarbeidspartner IONITY.

Les mer om IONITY

1.
Strømselskapet Elli er ikke tilgjengelig i Norge.
Illustrasjon av VW ID.3 i ladesituasjoner: med Elli hjemme og med Ionity langs veien
1
1.
Strømselskapet Elli er ikke tilgjengelig i Norge.

Dette gjør vi for klimaet

Det er ikke mulig å lade med grønn strøm overalt. Vi estimerer at cirka 60 % av ladestrømbehovet dekkes av fornybar energi. Bare for vår ID.-modeller kreves ytterligere cirka 7 terrawattimer (TWh) med grønn strøm innen 2025. For å fremme økt produksjon av strøm fra vind- og solcelleanlegg samarbeider vi med kraftleverandørene og støtter prosjekter som bidrar til at det produseres mer grønn strøm. Det første prosjektet av denne typen er et solcelleanlegg med en årlig kapasitet på om lag 170 millioner kilowattimer i Tyskland. Anlegget i Tramm-Göthen i delstaten Mecklenburg-Vorpommern er det hittil største uavhengige solenergiprosjektet i Tyskland som ikke er subsidiert, hvor nærmere 420 000 moduler omdanner sollys til strøm.

Illustrasjon som viser at ca. 60 % av ladestrømbehovet dekkes av fornybar energi

Les mer om bærekraft fra Volkswagen

Vilkår Volkswagen

  • Priser og utstyr: Avbildede bilmodeller vist på denne nettsiden kan avvike fra bilmodellutvalget som tilbys i Norge. Bilene kan også være avbildet med utstyr som medfører ekstra kostnader eller med lakkfarger/utstyr som ikke er tilgjengelig for visse bilmodeller/utstyrsversjoner som tilbys i Norge. Alle bilmodell- og utstyrspriser, med unntak av priser på våre helelektriske biler/varebiler (som har mva.-fritak), er oppgitt i norske kroner inkludert mva., frakt- og leveringsomkostninger levert Oslo. Frakt til forhandler utenfor Oslo og årsavgift kommer i tillegg. Beregnet bilavgift er mva.-fri og oppgitt uten mva. Informasjon om priser, spesifikasjoner, standardutstyr, ekstrautstyr, setetrekk og farger kan endres uten forvarsel. Sjekk derfor alltid med din lokale Volkswagen forhandler at bil med ønskede spesifikasjoner faktisk kan leveres med det utstyret du ønsker. Vær oppmerksom på at alle tilvalg av ekstrautstyr øker totalvekten på kjøretøyet som igjen påvirker WLTP-utslippsberegning, eventuell rekkevidde og endelig pris på bilen.

    Rekkevidde: Oppgitt rekkevidde for våre hybrid og helelektriske bilmodeller er den maksimale rekkevidden oppnådd målt etter WLTP-testprosedyre. Rekkevidden påvirkes av ulike faktorer slik som; valgt ekstrautstyr, nyttelast, taklast, bagasje, tilhengervekt, drivlinje og antall passasjerer da dette er med på å øke vekten på elbilen/elvarebilen. Rekkevidden vil også kunne påvirkes ytterligere av alt fra kjørestil, hastighet, felgstørrelse og kjøreforhold til utetemperatur og bruk av komfort- og funksjonsutstyr under kjøring. Ladeeffekt: Alle oppgitte verdier for ladeeffekt er maksimalverdier. Hvilken ladeeffekt som oppnås avhenger av flere faktorer; batteritemperatur og batteriprosent ved ladestart og/eller antall brukere i en ladestruktur kan også begrense ladeeffekten. For DC lading er det helt normalt at ladeeffekten vil stige raskt for så å starte en gradvis reduksjon i ladeeffekten. For både AC og DC lading vil ladeeffekten reduseres betydelig når man overstiger 80 % SOC (batteriets ladenivå).

    Finansiering: All privat finansiering forutsetter minst 30% egenkapital og finansiering gjennom vårt finansieringsselskap Volkswagen Financial Services. Renten er flytende. Det tas til enhver tid forbehold om skrivefeil, feil i priser og bilder på nettsiden.