Siste nytt

Topp resultat i sikkerhetstest for nye Polo

Siste nytt

Topp resultat i sikkerhetstest for nye Polo

Skrevet av Lars Joakim Hanssen
04/12/2022

Nye Volkswagen Polo får toppkarakterer på sikkerhetstest hos anerkjente Euro NCAP. – Volkswagenkunder er svært opptatt av sikkerhet. Derfor er det gledelig at ekspertene gir oss toppkarakter i nok en sikkerhetstest, sier Volkswagen-direktør Harald Edvardsen-Eibak.

vw polo air bags

Siden første generasjon Polo ble lansert i 1975, har modell vært viktig for Volkswagen. I høst lanserte den tyske bilprodusenten en oppgradert utgave av bilen som har solgt godt i Norge i flere tiår.

Ekspertene i anerkjente Euro NCAP har gjennom 25 år foretatt sikkerhetstester av samtlige modeller fra bilprodusentene. Volkswagen Polo får fem av fem stjerner på deres sikkerhetsgjennomgang.

Basert på krasjtestresultatene og vurderingen av muligheten til raskt å kunne redde passasjerene, oppnådde Polo 94 prosent av de tilgjengelige poengene for beskyttelse av sjåfør og voksne passasjerer.

Polo scorer høyt på sikkerhet blant annet fordi bilen er utstyrt med senterairbag mellom forsetene, som reduserer – eller i beste fall unngår – kontakten mellom fører og passasjer ved en sidekollisjon.

vw polo travel assist førerassistentsystem
Travel Assist.

Reduserer risiko for nakkeskader

Hodestøtten i bilene bidrar også til å redusere risikoen for nakkeskader ved en eventuell kollisjon.

- Polo er en bil som gjennom flere tiår har gledet mange nordmenn. At vi nok en gang får toppscore på en anerkjent sikkerhetstest, viser at det går an å bygge rimelige biler som likevel er blant de beste i klassen hva gjelder sikkerhet, sier Norges-direktør i Volkswagen Harald Edvardsen-Eibak.

Nye Polo leveres med flere førerhjelpsystemer som gjør kjøreturen tryggere for både sjåfør og passasjer. «IQ.DRIVE Travel Assist» er standard. Bilene leveres også med blant annet «Lane Assist», «Front Assist» med nødbremsfunksjon under 30 km/h, fotgjenger- og syklistgjenkjennelse, tretthetsvarsel og adaptiv cruisekontroll (ACC).

Les mer om nye Polo

Førerhjelpsystemene kan også utvides med en førerassistentpakke som inneholder «Lane Assist» med blindsonevarsel, automatisk parkeringshjelp, trafikkskiltgjenkjenning (i kombinasjon med «Discover Media»-navigasjon) og «Pre-Crash»-kollisjonsbeskyttelse for forsete- og baksetepassasjerer.

Les mer om våre assistentsystemer

Les mer om siste nytt fra Volkswagen

Vilkår Volkswagen

  • Priser og utstyr: Avbildede bilmodeller vist på denne nettsiden kan avvike fra bilmodellutvalget som tilbys i Norge. Bilene kan også være avbildet med utstyr som medfører ekstra kostnader eller med lakkfarger/utstyr som ikke er tilgjengelig for visse bilmodeller/utstyrsversjoner som tilbys i Norge. Alle bilmodell- og utstyrspriser, med unntak av priser på våre helelektriske biler/varebiler (som har mva.-fritak), er oppgitt i norske kroner inkludert mva., frakt- og leveringsomkostninger levert Oslo. Frakt til forhandler utenfor Oslo og årsavgift kommer i tillegg. Beregnet bilavgift er mva.-fri og oppgitt uten mva. Informasjon om priser, spesifikasjoner, standardutstyr, ekstrautstyr, setetrekk og farger kan endres uten forvarsel. Sjekk derfor alltid med din lokale Volkswagen forhandler at bil med ønskede spesifikasjoner faktisk kan leveres med det utstyret du ønsker. Vær oppmerksom på at alle tilvalg av ekstrautstyr øker totalvekten på kjøretøyet som igjen påvirker WLTP-utslippsberegning, eventuell rekkevidde og endelig pris på bilen.

    Rekkevidde: Oppgitt rekkevidde for våre hybrid og helelektriske bilmodeller er den maksimale rekkevidden oppnådd målt etter WLTP-testprosedyre. Rekkevidden påvirkes av ulike faktorer slik som; valgt ekstrautstyr, nyttelast, taklast, bagasje, tilhengervekt, drivlinje og antall passasjerer da dette er med på å øke vekten på elbilen/elvarebilen. Rekkevidden vil også kunne påvirkes ytterligere av alt fra kjørestil, hastighet, felgstørrelse og kjøreforhold til utetemperatur og bruk av komfort- og funksjonsutstyr under kjøring. Ladeeffekt: Alle oppgitte verdier for ladeeffekt er maksimalverdier. Hvilken ladeeffekt som oppnås avhenger av flere faktorer; batteritemperatur og batteriprosent ved ladestart og/eller antall brukere i en ladestruktur kan også begrense ladeeffekten. For DC lading er det helt normalt at ladeeffekten vil stige raskt for så å starte en gradvis reduksjon i ladeeffekten. For både AC og DC lading vil ladeeffekten reduseres betydelig når man overstiger 80 % SOC (batteriets ladenivå).

    Finansiering: All privat finansiering forutsetter minst 30% egenkapital og finansiering gjennom vårt finansieringsselskap Volkswagen Financial Services. Renten er flytende. Det tas til enhver tid forbehold om skrivefeil, feil i priser og bilder på nettsiden.