vw id5 suv coupe sett bakfra, en mann står ved siden av
Siste nytt

Nå er produksjonen av ID.5 i gang

Siste nytt

Nå er produksjonen av ID.5 i gang

Skrevet av Lars Joakim Hanssen
01/28/2022

Denne uken startet Volkswagen produksjonen av ID.5 og ID.5 GTX ved deres toppmoderne elbilfabrikken i Zwickau. Om få måneder ruller de første bilene ut på norske veier.

De fullelektriske ID.-modellene, ID.3, ID.4 og ID.4 GTX fra Volkswagen har alle blitt salgssuksesser i Norge, og bidratt til at bilprodusenten er i rute med å nå målet om et fullelektrisk nybilsalg i Norge innen 2025. 

Før jul åpnet Harald A. Møller AS og Volkswagen Norge salget av SUV-coupéen ID.5 og firehjulstrekk-modellen ID.5 GTX i Norge. Nå er produksjonen av bilene i gang ved Volkswagens elbilfabrikk i Zwickau i Tyskland. 

Frem til for få år siden ble det kun produsert bensin- og dieselbiler ved fabrikken i Zwickau. Som et ledd i Volkswagens strategi om et fremtidig bilsalg, utelukkende basert på fullelektriske modeller, er fabrikken i den tyske delstaten Sachsen nå bygget om til en komplett og moderne elbilfabrikk.

Volkswagen har lagt mye ressurser i jobben med å møte den økende etterspørselen etter nullutslippsbiler, og samtidig bidra til at en større del av bilmarkedet blir elektrisk. Konsernet har blant annet investert 1,2 milliarder euro for å legge om produksjonen i Zwickau.

- Fabrikken i Zwickau har tidligere produsert storselgere som Golf og Passat. Med elbilproduksjonen er fabrikken blitt en fremtidspioner innen bilproduksjon. Med elbilproduksjonen tok Zwickau steget opp i Champions League, sier Harald Edvardsen-Eibak som er direktør for Volkswagen i Norge.

-  Med disse to sporty og ettertraktede modellene skal vi skape enda flere elbilentusiaster, som kan bli med påVolkswagen sin reise mot et helelektrisk personbilsalg innen 2025. Interessen rundt modellene har vært god og vil nok også øke når bilene kommer til Norge før sommeren, sier han. 

Begge modellene er utstyrt med ID. Software 3.0, som tar bilopplevelsen til et nytt nivå, med blant annet inntil 135 kW ladekapasitet. Det betyr at ID.5 med bakhjulstrekk kan hurtiglade fra 5 til 80 prosent på under 30 minutter.

ID.5 og ID.5 GTX leveres, som sine søstermodeller, med Over-the-Air. Det vil si at oppdatert programvare til bilen kan lastes ned og installeres direkte av kunden over nettet, uten at man må oppsøke forhandler.

Les mer om Over-the-Air

Som tilvalg kan du få Park Assist Pluss med minnefunksjon. Det betyr at bilen hjelper deg å finne egnet parkeringsluke. Parkeringen starter du enkelt med et tastetrykk, og du trenger bare å følge med på parkeringen. Bilen kan læres opp til å parkere for deg i oppkjørselen, i en garasje, eller i langsgående og tverrgående parkeringsluker i byen.

Volkswagen jobber etter hovedstrategien «Way to Zero».

Gjennom denne strategien skal Volkswagen jobbe for å sikre en bærekraftig bilproduksjon og bilhold. Derfor bruker konsernet store ressurser på å kutte CO2-utslipp i bilproduksjonen, gjennom alle ledd som gjør at ID.-familien leveres karbonnøytralt til sluttkunde.

Les mer om Way to ZERO

Les mer om siste nytt fra Volkswagen

Les mer om våre elbiler

Vilkår Volkswagen

  • Priser og utstyr: Avbildede bilmodeller vist på denne nettsiden kan avvike fra bilmodellutvalget som tilbys i Norge. Bilene kan også være avbildet med utstyr som medfører ekstra kostnader eller med lakkfarger/utstyr som ikke er tilgjengelig for visse bilmodeller/utstyrsversjoner som tilbys i Norge. Alle bilmodell- og utstyrspriser, med unntak av priser på våre helelektriske biler/varebiler (som har mva.-fritak), er oppgitt i norske kroner inkludert mva., frakt- og leveringsomkostninger levert Oslo. Frakt til forhandler utenfor Oslo og årsavgift kommer i tillegg. Beregnet bilavgift er mva.-fri og oppgitt uten mva. Informasjon om priser, spesifikasjoner, standardutstyr, ekstrautstyr, setetrekk og farger kan endres uten forvarsel. Sjekk derfor alltid med din lokale Volkswagen forhandler at bil med ønskede spesifikasjoner faktisk kan leveres med det utstyret du ønsker. Vær oppmerksom på at alle tilvalg av ekstrautstyr øker totalvekten på kjøretøyet som igjen påvirker WLTP-utslippsberegning, eventuell rekkevidde og endelig pris på bilen.

    Rekkevidde: Oppgitt rekkevidde for våre hybrid og helelektriske bilmodeller er den maksimale rekkevidden oppnådd målt etter WLTP-testprosedyre. Rekkevidden påvirkes av ulike faktorer slik som; valgt ekstrautstyr, nyttelast, taklast, bagasje, tilhengervekt, drivlinje og antall passasjerer da dette er med på å øke vekten på elbilen/elvarebilen. Rekkevidden vil også kunne påvirkes ytterligere av alt fra kjørestil, hastighet, felgstørrelse og kjøreforhold til utetemperatur og bruk av komfort- og funksjonsutstyr under kjøring. Ladeeffekt: Alle oppgitte verdier for ladeeffekt er maksimalverdier. Hvilken ladeeffekt som oppnås avhenger av flere faktorer; batteritemperatur og batteriprosent ved ladestart og/eller antall brukere i en ladestruktur kan også begrense ladeeffekten. For DC lading er det helt normalt at ladeeffekten vil stige raskt for så å starte en gradvis reduksjon i ladeeffekten. For både AC og DC lading vil ladeeffekten reduseres betydelig når man overstiger 80 % SOC (batteriets ladenivå).

    Finansiering: All privat finansiering forutsetter minst 30% egenkapital og finansiering gjennom vårt finansieringsselskap Volkswagen Financial Services. Renten er flytende. Det tas til enhver tid forbehold om skrivefeil, feil i priser og bilder på nettsiden.