Siste nytt

ID. AERO: Helelektrisk sedan med stor bakluke

Siste nytt

ID. AERO: Helelektrisk sedan med stor bakluke

Skrevet av Lars Joakim Hanssen
06/27/2022

Volkswagen viser i dag frem konseptutgaven av den helelektriske sedan-modellen ID. AERO. Produksjonsutgaven av bilen kan dukke opp på norske veier allerede neste år.

Med et progressivt og aerodynamiske design er ID. AERO en elbil med både sjenerøs plass og solid rekkevidde. Produksjonen av biler for det norske markedet skal etter planen starte neste år.

Den norske importøren, Harald A. Møller, har stor tro på at ID. AERO vil sparke godt fra seg i det norske markedet.

  • Med konseptutgaven av ID. AERO får vi en god smakebit av det neste medlemmet av ID.-familien. Dette er en bil med et emosjonelt design som i høyeste grad også ivaretar aerodynamikken. Rekkevidden blir på godt over 600 kilometer. Samtidig byr ID. AERO på eksepsjonell plass og eksklusivt interiør, sier Harald Edvardsen-Eibak, direktør for Volkswagen Norge i Harald A. Møller AS.  

Han legger til:

  • Med Volkswagens ACCELERATE-strategi for videreutvikling av elbilteknologien og elektrifiseringen av Volkswagen, driver vi elektrifisering av modellutvalget vårt fremover med stor kraft. Her representerer ID. AERO en ny milepæl.

Konseptbilen er nesten fem meter lang. Det skrånende taket med coupé-preg bidrar til å oppnå en imponerende luftmotstandskoeffisient på 0,23.

ID. AERO bygges på Volkswagens MEB-plattform, og dermed som en ren elbil fra bunnen av. Den helelektriske sedanen med stor bakluke får et kort overheng, lang akselavstand og et romslig interiør.

Bilen har et kraftig litium-ion-batteri med et netto energiinnhold på 77 kWt.

Bilens design med den aerodynamiske utformingen og den tilbaketrukne hekken reduserer luftmotstanden. Det gir bilen en imponerende rekkevidde på inntil 620 kilometer (WLTP).

  • Vi gleder oss enormt til vi kan lansere ID. AERO i Norge. Vi tror den kommer til å treffe eksisterende Volkswagen-kunder som i dag har vært vant med å kjøre bil med god plass, men samtidig også skape entusiasme hos nye kundegrupper, sier Edvardsen-Eibak.  

Elegant design

Bilen vises frem med 22-tommers tofargede felger med turbindesign som er integrert i hjulbuene. På konseptbilen er de klassiske dørhåndtakene erstattet av opplyste berøringsflater.

Designet på ID. AERO er slående, med den markante taklinjen som tydelig definerer sideprofilen.  

Konseptbilen vises frem i fargen Polar Light Blue Metallic – en lett tone som blir levende i møte med lyset rundt bilen. Taket er i sort høyglans, som en kontrast til karosseriet.

ID. AERO har en smal lysstripe på begge sider av den opplyste Volkswagen-logoen, og over IQ.LIGHT. LED-matrix-lyktene sørger for at sjåføren får behagelig og god oversikt på mørke kjørestrekninger.

Den markante bakparten på bilen har også en slående lysstripe og LED-baklykter som gir et eksklusivt preg.

ID. AERO blir Volkswagens åttende helelektriske ID.-modell i Norge, siden ID.3 ble lansert i 2019, og deretter etterfulgt av ID.4, ID.4 GTX, ID.5, ID.5 GTX, ID.Buzz, ID.Buzz Cargo

Meld deg på vårt elektriske nyhetsbrev!

Motta siste nytt om ID. AERO og andre elektriske nyheter fra oss!

Les mer om siste nytt fra Volkswagen

Nyttige snarveier

Vilkår Volkswagen

  • Priser og utstyr: Avbildede bilmodeller vist på denne nettsiden kan avvike fra bilmodellutvalget som tilbys i Norge. Bilene kan også være avbildet med utstyr som medfører ekstra kostnader eller med lakkfarger/utstyr som ikke er tilgjengelig for visse bilmodeller/utstyrsversjoner som tilbys i Norge. Alle bilmodell- og utstyrspriser, med unntak av priser på våre helelektriske biler/varebiler (som har mva.-fritak), er oppgitt i norske kroner inkludert mva., frakt- og leveringsomkostninger levert Oslo. Frakt til forhandler utenfor Oslo og årsavgift kommer i tillegg. Beregnet bilavgift er mva.-fri og oppgitt uten mva. Informasjon om priser, spesifikasjoner, standardutstyr, ekstrautstyr, setetrekk og farger kan endres uten forvarsel. Sjekk derfor alltid med din lokale Volkswagen forhandler at bil med ønskede spesifikasjoner faktisk kan leveres med det utstyret du ønsker. Vær oppmerksom på at alle tilvalg av ekstrautstyr øker totalvekten på kjøretøyet som igjen påvirker WLTP-utslippsberegning, eventuell rekkevidde og endelig pris på bilen.

    Rekkevidde: Oppgitt rekkevidde for våre hybrid og helelektriske bilmodeller er den maksimale rekkevidden oppnådd målt etter WLTP-testprosedyre. Rekkevidden påvirkes av ulike faktorer slik som; valgt ekstrautstyr, nyttelast, taklast, bagasje, tilhengervekt, drivlinje og antall passasjerer da dette er med på å øke vekten på elbilen/elvarebilen. Rekkevidden vil også kunne påvirkes ytterligere av alt fra kjørestil, hastighet, felgstørrelse og kjøreforhold til utetemperatur og bruk av komfort- og funksjonsutstyr under kjøring. Ladeeffekt: Alle oppgitte verdier for ladeeffekt er maksimalverdier. Hvilken ladeeffekt som oppnås avhenger av flere faktorer; batteritemperatur og batteriprosent ved ladestart og/eller antall brukere i en ladestruktur kan også begrense ladeeffekten. For DC lading er det helt normalt at ladeeffekten vil stige raskt for så å starte en gradvis reduksjon i ladeeffekten. For både AC og DC lading vil ladeeffekten reduseres betydelig når man overstiger 80 % SOC (batteriets ladenivå).

    Finansiering: All privat finansiering forutsetter minst 30% egenkapital og finansiering gjennom vårt finansieringsselskap Volkswagen Financial Services. Renten er flytende. Det tas til enhver tid forbehold om skrivefeil, feil i priser og bilder på nettsiden.