vw we charge

– Den eneste ladeløsningen du trenger

Har du opplevd ladeproblemer? Eller vegrer du deg kanskje for å gå over til elbil på grunn av mye styr med lading? Da har Volkswagen en god nyhet til deg.

Har du opplevd ladeproblemer? Eller vegrer du deg kanskje for å gå over til elbil på grunn av mye styr med lading? Da har Volkswagen en god nyhet til deg.

– Nå inneholder We Charge mer enn 340.000 ladepunkter i hele Europa, og i Norge er de fleste store operatørene inkludert i vårt samarbeid, sier Silje Bang Utaker, ansvarlig for We Charge hos Volkswagen i Norge.

We Charge er et ladeabonnement fra Volkswagen med tre alternativer. Det enkleste er We Charge Free, uten avgift – da betaler du kun for det du lader. En gyllen middelvei er We Charge Go.

Men med We Charge Plus får du svært gunstige ladetariffer, noe som er spesielt interessant med så ekstreme strømpriser som vi nå ser i Sør-Norge.

vw we charge ladekort

Ladeaktører i We Charge

  • ReCharge
  • Kople
  • Eviny
  • Ionity
  • E.ON

I tillegg kommer flere lokale aktører i andre europeiske land, for eksempel Clever i Danmark.

vw id5 gtx we charge
vw we charge ruteplanlegger kart
Du finner tallrike We Charge-ladepunkter i hele Norden – og resten av Europa.
Billig hyttelading

– Med We Charge Plus lader du for 1,60 kroner per kWh hos Ionity. Derfor bruker mange dette istedenfor å lade på hytta nå når strømprisene i Sør-Norge er så høye, forteller Utaker.

Hytter er jo som kjent ikke inkludert i regjeringens strømstøtteordning.

– Én lading på Ionity per måned vil gjøre at du har tjent inn langt mer enn det abonnementet koster*, poengterer Utaker.

Her har du et lite regneeksempel:

Ionity med We Charge Plus

86,-

Abonnementpris, We Charge Plus: 99 kr/ mnd. Til sammen: 185,24 kr.

Hyttelading, Sørøst-Norge (NO1), august og september

291,-

(Spotpris Nord Pool + 1 kr per kWh i nettleie).

Ionity, uten abonnement:

453,-

vw id5 gtx firehjulstrekk
Enkel lading

Den beste nyheten for alle som har opplevd å stå ved en ladestasjon, typisk nok i regn og vind, og har måtte registrere seg i nok en app, krangle med kortregistrering, og kanskje også med å få appen til å kommunisere med ladestasjonen, er selve ladekortet:  

– Med We Charge «tæpper» du bare kortet på ladesøylen for å sette i gang ladingen. Og det virker – hver gang, sier Utaker.

Dersom du ikke har med deg kortet, så kan du starte ladingen i We Connect ID.-appen.

Oversikten over ladeutgiftene får du som én samlet faktura fra alle operatørene etter hver måned – enkelt og oversiktlig, og beløpet trekkes fra ditt registrerte kredittkort. Dessuten virker We Charge i hele Europa.

--:--
Helgetur på fjellet

Bli med på et konkret eksempel: Du skal på helgetur i Rondane i din nye Volkswagen ID.5. Utgangspunktet er sentralt på Østlandet. Et kartsøk viser en kjørerute på ca. 550 km. Da bør du jo legge inn en ladestopp eller to, selv med så lang rekkevidde som du har med denne bilen.

Men hvordan er det med lademuligheter i fjellheimen?

– Jeg ville brukt We Connect ID.-appen til planlegging. Der kan du enkelt søke på tilgjengelige ladestasjoner langs reiseruten, og filtrere både på We Charge-ladere og på ønsket ladeeffekt, sier Utaker.

Her vil for eksempel Ionity ved Hafjell, eller Eviny på Lillehammer, dukke opp som et godt alternativ for å sikre en trygg strømreserve før du kjører opp på fjellet. Og nedover i Østerdalen vil du se at du har en rekke tilgjengelige We Charge-alternativer.

vw we charge ruteplanlegger
Bilen anbefaler ladestopp

– I bilen ville jeg lagt inn destinasjonsmål underveis, selv om det ikke akkurat er så vanskelig å finne frem til Hafjell, eller Rondsvassbu, for den del. Da gir bilen deg nemlig anbefalte ladestopp underveis, forklarer Utaker.

Returen fra en slik tur er et godt eksempel på hvordan du best mulig kan utnytte planlegging i app sammen med informasjonen i bilens navigasjonssystem.

Du kjører altså Rv3 gjennom Østerdalen, på vei mot Oslo. Elverum kan være et naturlig stoppested ut fra både ladestatus og egne behov. Der viser We Connect ID.-appen at du har hele fire We Charge-ladeoperatører å velge mellom.

Men bilen anbefaler at du lader på Rehcarge Myklegard, like sør for Elverum.

– I dette tilfelle ville jeg valgt å gå for det bilen anbefaler. Du oppnår nemlig den høyeste ladeffekten dersom du starter ladingen med mellom 5 og 10 prosent batterikapasitet, sier Utaker.

--:--
Oppdag nye muligheter i Europa

Er du blant de som var på elbiltur i Danmark i sommer? Eller har du hørt om noe som var det, og som ble stående lenge i ladekø?

– På hurtigladestasjonene langs de mest trafikkerte motorveiene kan det lett bli ladekø om sommeren. Men nettopp i slike tilfeller er We Charge en virkelig venn i nøden: Her kan du se hvilke ladere som er ledige, og oppdage alternativer som du kanskje ikke engang har hørt om, foreller Utaker.

I Danmark er for eksempel E.ON en stor ladeoperatør.

Planlegg din neste ferietur med We Charge

vw we charge ladepunkter i danmark
Normallading undervurdert?

– I tillegg vil du finne mange ladepunkter fra Clever i We Charge-nettverket når du er i Danmark. Mange av disse er normalladepunkter (AC), og dette er kanskje en undervurdert måte å lade på når du er på ferie, mener Utaker.

Du vil for eksempel finne rikelig med AC-ladepunkter fra We Charge i København, men også på parkeringsplasser tilknyttet en rekke av Danmarks beste badedestiasjoner.

– Å kunne lade når bilen likevel står parkert er det mest effektive – også når du er på ferie, poengterer Utaker.

Til nå er det registrert mer en 29.000 ID.-biler fra Volkswagen i Norge. Det store flertallet av disse benytter seg av ladetjenesten We Charge, som er et eksklusivt tilbud for Volkswagens kunder.

– Erfaringene til mange av de som bruker We Charge mye er enkelt oppsummert: «Dette er den eneste ladeløsningen du trenger», avslutter Silje Bang Utaker.

Les mer om teknologi fra Volkswagen

Nyttige snarveier

Vilkår Volkswagen

  • Priser og utstyr: Avbildede bilmodeller vist på denne nettsiden kan avvike fra bilmodellutvalget som tilbys i Norge. Bilene kan også være avbildet med utstyr som medfører ekstra kostnader eller med lakkfarger/utstyr som ikke er tilgjengelig for visse bilmodeller/utstyrsversjoner som tilbys i Norge. Alle bilmodell- og utstyrspriser, med unntak av priser på våre helelektriske biler/varebiler (som har mva.-fritak), er oppgitt i norske kroner inkludert mva., frakt- og leveringsomkostninger levert Oslo. Frakt til forhandler utenfor Oslo og årsavgift kommer i tillegg. Beregnet bilavgift er mva.-fri og oppgitt uten mva. Informasjon om priser, spesifikasjoner, standardutstyr, ekstrautstyr, setetrekk og farger kan endres uten forvarsel. Sjekk derfor alltid med din lokale Volkswagen forhandler at bil med ønskede spesifikasjoner faktisk kan leveres med det utstyret du ønsker. Vær oppmerksom på at alle tilvalg av ekstrautstyr øker totalvekten på kjøretøyet som igjen påvirker WLTP-utslippsberegning, eventuell rekkevidde og endelig pris på bilen.

    Rekkevidde: Oppgitt rekkevidde for våre hybrid og helelektriske bilmodeller er den maksimale rekkevidden oppnådd målt etter WLTP-testprosedyre. Rekkevidden påvirkes av ulike faktorer slik som; valgt ekstrautstyr, nyttelast, taklast, bagasje, tilhengervekt, drivlinje og antall passasjerer da dette er med på å øke vekten på elbilen/elvarebilen. Rekkevidden vil også kunne påvirkes ytterligere av alt fra kjørestil, hastighet, felgstørrelse og kjøreforhold til utetemperatur og bruk av komfort- og funksjonsutstyr under kjøring. Ladeeffekt: Alle oppgitte verdier for ladeeffekt er maksimalverdier. Hvilken ladeeffekt som oppnås avhenger av flere faktorer; batteritemperatur og batteriprosent ved ladestart og/eller antall brukere i en ladestruktur kan også begrense ladeeffekten. For DC lading er det helt normalt at ladeeffekten vil stige raskt for så å starte en gradvis reduksjon i ladeeffekten. For både AC og DC lading vil ladeeffekten reduseres betydelig når man overstiger 80 % SOC (batteriets ladenivå).

    Finansiering: All privat finansiering forutsetter minst 30% egenkapital og finansiering gjennom vårt finansieringsselskap Volkswagen Financial Services. Renten er flytende. Det tas til enhver tid forbehold om skrivefeil, feil i priser og bilder på nettsiden.