vw Caddy Cargo varebil
Varebil

Toppscore i sikkerhetstest for Caddy
Volkswagen Nyttekjøretøy

Varebil

Toppscore i sikkerhetstest for Caddy
Volkswagen Nyttekjøretøy

Skrevet av Lars Joakim Hanssen

Caddy personbil fikk toppnoteringen med hele fem stjerner i den siste sikkerhetsvurderingen utført av Euro NCAP. Testresultatene viser ikke bare at Caddy har blitt betydelig sikrere, men også at den er en del av en gruppe av toppkategoriserte personbiler som leverer spesielt godt i flere kræsjtestscenarioer. Dette er også godt nytt for Caddy varebil som deler samme plattform og assistentsystemer med personbilutgaven.

Caddy fra Volkswagen Nyttekjøretøy oppnår ikke bare én stjerne mer enn forgjengeren. Kravene fra testorganisasjonen Euro NCAP er også ytterligere utvidet og skjerpet gjennom de siste årene.

- Caddy er en bestselger, med mer enn 3 millioner solgte eksemplarer. Den femte generasjonen tildeles for første gang fem stjerner som sikkerhetsvurdering, og er dermed blant de høyest rangerte personbilene i 2021, forteller Håkon Wirak som er direktør for Volkswagen Nyttekjøretøy.

Tross skjerpede testkrav kunne personbilutgaven av Caddy vise klare fremskritt i forhold til forgjengeren. Sammenlignet med andre små flerbruksbiler i A-segmentet, setter den også standarden betydelig høyere for konkurrentene.

Detaljene i vurderingen fra Euro NCAP viser for eksempel at beskyttelsesgraden for voksne passasjerer er 84 %, og 82 % for barn. Sikkerhetssystemene bilen leveres med får også høy score, noe som bidrar til toppklassifiseringen med fem stjerner.

I vurderingen av den passive sikkerheten bidrar nytt utstyr som hodekollisjonsgardiner (uavhengig av om bilen levers med 2, 5 eller 7 seter) og partnerbeskyttelse (kollisjonspute mellom forsetene) til økt beskyttelse ved sidekollisjoner. Dette bidro til å oppfylle de skjerpede kravene fra Euro NCAP.

Takket være trådløs signaloverføring, er setebeltevarsling nå på plass også for de fleksible og utakbare setene i Caddy som flerbruksbil. Det gir også viktige poeng i Euro NCAP’s vurdering.

- Caddy er en allrounder. Den nye modellen er bygget på den modulære plattformen for tverrstilt motor (MQB), en plattform som også brukes i for eksempel Golf. Dette gir tilgang til mange nye teknologiske løsninger, som nå også er tilgjengelig i Caddy. Teknologien gjør den både mer praktisk, mer effektiv – og sikrere, sier Wirak.

Euro NCAP er en organisasjon satt sammen av europeiske samferdselsmyndigheter, motororganisasjoner, forsikringsselskaper, handelsorganisasjoner og forskningsinstitutt. Alle detaljene om sikkerhetsvurderingen av nye Caddy finnes på deres offisielle nettsiderOpens an external link.

Merk: Harald A. Møller importerer ikke lenger Caddy personbil og Caddy California minicamper til Norge. Fra Caddy-familien tilbyr vi Caddy Cargo varebil i ulike utstyrsversjoner og denne kan du lese mer om her.

Nyttige snarveier

Vilkår Volkswagen

  • Priser og utstyr: Avbildede bilmodeller vist på denne nettsiden kan avvike fra bilmodellutvalget som tilbys i Norge. Bilene kan også være avbildet med utstyr som medfører ekstra kostnader eller med lakkfarger/utstyr som ikke er tilgjengelig for visse bilmodeller/utstyrsversjoner som tilbys i Norge. Alle bilmodell- og utstyrspriser, med unntak av priser på våre helelektriske biler/varebiler (som har mva.-fritak), er oppgitt i norske kroner inkludert mva., frakt- og leveringsomkostninger levert Oslo. Frakt til forhandler utenfor Oslo og årsavgift kommer i tillegg. Beregnet bilavgift er mva.-fri og oppgitt uten mva. Informasjon om priser, spesifikasjoner, standardutstyr, ekstrautstyr, setetrekk og farger kan endres uten forvarsel. Sjekk derfor alltid med din lokale Volkswagen forhandler at bil med ønskede spesifikasjoner faktisk kan leveres med det utstyret du ønsker. Vær oppmerksom på at alle tilvalg av ekstrautstyr øker totalvekten på kjøretøyet som igjen påvirker WLTP-utslippsberegning, eventuell rekkevidde og endelig pris på bilen.

    Rekkevidde: Oppgitt rekkevidde for våre hybrid og helelektriske bilmodeller er den maksimale rekkevidden oppnådd målt etter WLTP-testprosedyre. Rekkevidden påvirkes av ulike faktorer slik som; valgt ekstrautstyr, nyttelast, taklast, bagasje, tilhengervekt, drivlinje og antall passasjerer da dette er med på å øke vekten på elbilen/elvarebilen. Rekkevidden vil også kunne påvirkes ytterligere av alt fra kjørestil, hastighet, felgstørrelse og kjøreforhold til utetemperatur og bruk av komfort- og funksjonsutstyr under kjøring. Ladeeffekt: Alle oppgitte verdier for ladeeffekt er maksimalverdier. Hvilken ladeeffekt som oppnås avhenger av flere faktorer; batteritemperatur og batteriprosent ved ladestart og/eller antall brukere i en ladestruktur kan også begrense ladeeffekten. For DC lading er det helt normalt at ladeeffekten vil stige raskt for så å starte en gradvis reduksjon i ladeeffekten. For både AC og DC lading vil ladeeffekten reduseres betydelig når man overstiger 80 % SOC (batteriets ladenivå).

    Finansiering: All privat finansiering forutsetter minst 30% egenkapital og finansiering gjennom vårt finansieringsselskap Volkswagen Financial Services. Renten er flytende. Det tas til enhver tid forbehold om skrivefeil, feil i priser og bilder på nettsiden.