den nye vw Amarok pickup 2022
Varebil

Kamuflasjebil vises for første gang!
Den nye Amarok pickup 2022

Varebil

Kamuflasjebil vises for første gang!
Den nye Amarok pickup 2022

Skrevet av Lars Joakim Hanssen
04/26/2022

Volkswagen sin nye Amarok pickup er ett skritt nærmere lansering og verdenspremiere - og nå er de første bildene av pickupen i kamuflasje her!

Her er Volkswagen sin nye Amarok

Siden markedsintroduksjonen i 2010 har Volkswagen solgt mer enn 830.000 eksemplarer av Amarok i Europa, Sør-Amerika og Oseania. Også i et land som Norge, med mye vær og krevende terreng, har pickupen vært et trygt og godt alternativ for mange. Nesten 9.000 biler er solgt i Norge.

Derfor har direktør for Volkswagen Nyttekjøretøy i Norge, Håkon Wirak, forventninger om at den nye utgaven av Amarok vil bli godt mottatt i det norske markedet. 

- Med ny Amarok sikter vi mot toppen av B-segmentet for pickuper. Bilen kommer med svært spenstige egenskaper, høye spesifikasjoner, en rekke nye assistentsystemer, og den er lenger og bredere enn forgjengeren. 

Amarok introduseres i det norske markedet mot slutten av 2022.

den nye vw Amarok pickup 2022

Premium pickup

Designet til allrounderen er typisk for Amarok, men peker likevel i retning av premium. Det kraftfulle eksteriøret følges opp av et interiør med høy kvalitetsfølelse.

Selv om bilen nå vises frem med kamuflasje, er det allerede mulig å se de endrede dimensjonene. Med 5 350 mm lengde er den om lag 100 mm lengre enn forgjengeren. Akselavstanden på 3 270 mm er en økning på 175 mm, noe som gir mer plass i dobbeltkabinen.

Nyttelasten er også økt til maksimalt 1,2 tonn, og pickupen vil trekke 3,5 tonn.

den nye vw Amarok pickup 2022

Robust

I Norge vil Amarok bli tilgjengelig med fire dieselmotororer med fire eller seks sylindre, og med slagvolum mellom 2,0 og 3,0 liter. Kundene kan velge firehjulsdrift ved behov, eller permanent firehjulsdrift. Et stort utvalg av kjøreprogrammer og assistentsystemer i flere nivåer, vil hjelpe føreren, også i ekstraordinære og krevende situasjoner. Mer enn 30 assistententsystemer, derav 20 helt nye i Amarok, gir også økt sikkerhet. 

Siden akselavstanden vokser mer enn totallengden, er karosserioverhengene blitt kortere. Det er positivt for rampevinklene, som betyr at den er et godt og trygt valg i terreng, så vel som på krevende grusveier. Disse kvalitetene økes ytterligere ved at vadehøyden er økt i forhold til forgjengeren. 

- Foreløpig er bilen kamuflert, men når forkledningen faller litt senere i år, vil Amarok stå frem som kraftfull, robust og karismatisk, sier Wirak.

Også fronten fremstår som ny og moderne. Det markerte og rette panseret med uomtvistelig Volkswagen-DNA er spesielt slående. De øvre horisontale rillene i radiatorgrillen, med smale LED-lykter integrert, gir et karismatisk inntrykk. LED-lykter vil bli standard på alle modellene, mens «IQ.Light LED Matrix»-frontlykter blir tilgjengelig som tilvalg. 

Silhuetten blir spesielt markant, med halvrunde hjulbuer slik som forgjengeren. Den horisontale toppen av hjulhusene skiller den fra de fleste andre pickuper, og er et typisk Amarok-kjennetegn.

Med intuitiv betjening, «Digital Cockpit» og infotainmentdisplay som et nettbrett, vil interiøret i den nye Amarok være både funksjonelt og høyverdig. Disse detaljene understreker også premiumkarakteren til pickupen. Her bidrar også et eksklusivt lydanlegg (tilvalg), og elegante overflater i dashbordet og dørsidene i imitert lær med kontrastsømmer.

den nye vw Amarok pickup 2022

Flere utstyrsnivåer

Den nye Amarok vil tilbys i fire utstyrsnivåer i Norge: Life og Style, samt de to toppmodellene PanAmerica og Aventura. 

PanAmerica vil ha en spesiell offroadtilpasning, mens Avenura vil ha en karakter tilpasset kjøring på vei. 

Amarok kommer også med nye og brede seter både for fører og frontpassasjer, og kan bestilles med elektrisk 10-veisregulering. Hvis man velger personbilvarianten vil baksetet i dobbeltkabinen ha plass til tre voksne. 

den nye vw Amarok pickup 2022

Nyttige snarveier

Vilkår Volkswagen

  • Priser og utstyr: Avbildede bilmodeller vist på denne nettsiden kan avvike fra bilmodellutvalget som tilbys i Norge. Bilene kan også være avbildet med utstyr som medfører ekstra kostnader eller med lakkfarger/utstyr som ikke er tilgjengelig for visse bilmodeller/utstyrsversjoner som tilbys i Norge. Alle bilmodell- og utstyrspriser, med unntak av priser på våre helelektriske biler/varebiler (som har mva.-fritak), er oppgitt i norske kroner inkludert mva., frakt- og leveringsomkostninger levert Oslo. Frakt til forhandler utenfor Oslo og årsavgift kommer i tillegg. Beregnet bilavgift er mva.-fri og oppgitt uten mva. Informasjon om priser, spesifikasjoner, standardutstyr, ekstrautstyr, setetrekk og farger kan endres uten forvarsel. Sjekk derfor alltid med din lokale Volkswagen forhandler at bil med ønskede spesifikasjoner faktisk kan leveres med det utstyret du ønsker. Vær oppmerksom på at alle tilvalg av ekstrautstyr øker totalvekten på kjøretøyet som igjen påvirker WLTP-utslippsberegning, eventuell rekkevidde og endelig pris på bilen.

    Rekkevidde: Oppgitt rekkevidde for våre hybrid og helelektriske bilmodeller er den maksimale rekkevidden oppnådd målt etter WLTP-testprosedyre. Rekkevidden påvirkes av ulike faktorer slik som; valgt ekstrautstyr, nyttelast, taklast, bagasje, tilhengervekt, drivlinje og antall passasjerer da dette er med på å øke vekten på elbilen/elvarebilen. Rekkevidden vil også kunne påvirkes ytterligere av alt fra kjørestil, hastighet, felgstørrelse og kjøreforhold til utetemperatur og bruk av komfort- og funksjonsutstyr under kjøring. Ladeeffekt: Alle oppgitte verdier for ladeeffekt er maksimalverdier. Hvilken ladeeffekt som oppnås avhenger av flere faktorer; batteritemperatur og batteriprosent ved ladestart og/eller antall brukere i en ladestruktur kan også begrense ladeeffekten. For DC lading er det helt normalt at ladeeffekten vil stige raskt for så å starte en gradvis reduksjon i ladeeffekten. For både AC og DC lading vil ladeeffekten reduseres betydelig når man overstiger 80 % SOC (batteriets ladenivå).

    Finansiering: All privat finansiering forutsetter minst 30% egenkapital og finansiering gjennom vårt finansieringsselskap Volkswagen Financial Services. Renten er flytende. Det tas til enhver tid forbehold om skrivefeil, feil i priser og bilder på nettsiden.