The Volkswagen ID. Family comprising the models ID.3, ID.4 and ID.5.

MEB: Én plattform, mange elbiler

Den modulære plattformen for elbiler fra Volkswagen (MEB), tilbyr elbiler som oppfyller alle kravene du har til en bil, enten du trenger en bybil, kompaktbil, SUV, stasjonsvogn eller familiebil. Denne nyutviklede bilplattformen er nemlig spesielt utviklet for elbiler. Fordelen er at MEB kan brukes til å utnytte el-teknologiens muligheter optimalt. For deg betyr dette mer plass, flere tilpasningsmuligheter, økt rekkevidde, mer komfort og bedre kjøreytelser.

Modular electric drive matrix (MEB)

Volkswagen tenker helt nytt i utviklingen av elbiler. Det at bilene ikke lenger trenger verken forbrenningsmotor, kardantunnel eller drivstoff- og eksosanlegg, innebærer store fordeler både for deg og for våre ingeniører og designere. Lengre akselavstand, kortere overheng og små elmotorer som er montert rett på akslene, gir ikke bare elbilene et mer dynamisk utseende, men danner også et perfekte grunnlag for alt fra kompaktbiler til varebiler. Du får en helt ny romfølelse og mer plass til deg selv, passasjerer og bagasje.

Kjernen i ID.-familien er det hurtigladende batterisystemet med plass til inntil 24 celler fordelt i 12 moduler. Det er integrert i gulvet for å spare plass og øke sikkerheten. Plasseringen gir lavere tyngdepunkt og bedre vektfordeling. Det gir bilen bedre balanserte og mer dynamiske kjøreegenskaper. Plattformen tilbyr lading på et nivå som aldri tidligere er oppnådd i ID.-segmentet, noe som øker ladehastigheten og korter ned ladetiden. 

Batterisystemet (MEB)

1 Battericeller
2 Batterimoduler
3 Batterisystem
4 Batteri
5 Motor

Når det gjelder pålitelig strøm til elbiler, er det i dag ingen vei utenom litium-ionbatterier.

Litium-ionbatteri

Cellene i et litium-ionbatteri består alltid av fire komponenter: anode, katode og elektrolytt. Denne cellen kalles også for en galvanisk celle. Litium-ion som gir batteriet navnet sitt, finnes i elektrolytten. Når batteriet eller akkumulatoren lades, migrerer elektroner fra en elektrode til den andre for lagring. Den elektriske energien fra strømnettet blir konvertert til kjemisk energi.

Ved utladning – for å drive for eksempel elbilens elektriske motor – skjer prosessen i motsatt rekkefølge: Elektronene reiser nå fra elektroden der de er lagret tilbake til den andre elektroden. Den kjemiske energien blir konvertert tilbake til elektrisk energi.

Les mer om teknologi fra Volkswagen

Vilkår Volkswagen

Avbildede bilmodeller vist på denne nettsiden kan avvike fra bilmodellutvalget som tilbys i Norge. Bilene kan også være avbildet med utstyr som medfører ekstra kostnader eller med lakkfarger/utstyr som ikke er tilgjengelig for visse bilmodeller/utstyrsversjoner som tilbys i Norge. Alle bilmodell- og utstyrspriser, med unntak av priser på våre helelektriske biler/varebiler med totalpris under 500 000 (som har mva.-fritak), er oppgitt i norske kroner inkludert mva., vektavgift, frakt- og leveringsomkostninger levert Oslo. Frakt til forhandler utenfor Oslo og årsavgift kommer i tillegg. Beregnet bilavgift er mva.-fri og oppgitt uten mva. Informasjon om priser, spesifikasjoner, standardutstyr, ekstrautstyr, setetrekk og farger kan endres uten forvarsel. Sjekk derfor alltid med din lokale Volkswagen‑forhandler at bil med ønskede spesifikasjoner faktisk kan leveres med det utstyret du ønsker. Vær oppmerksom på at alle tilvalg av ekstrautstyr øker totalvekten på kjøretøyet som igjen påvirker WLTP-utslippsberegning, eventuell rekkevidde og endelig pris på bilen. Oppgitt rekkevidde er den maksimale rekkevidden oppnådd målt etter WLTP-testprosedyre. Rekkevidden påvirkes av ulike faktorer slik som; valgt ekstrautstyr, nyttelast, taklast, bagasje, tilhengervekt, drivlinje og antall passasjerer da dette er med på å øke vekten. Rekkevidden vil også kunne påvirkes ytterligere av alt fra kjørestil, hastighet, felgstørrelse og kjøreforhold til utetemperatur og bruk av komfort- og funksjonsutstyr under kjøring. Alle oppgitte verdier for ladeeffekt er maksimalverdier. Hvilken ladeeffekt som oppnås avhenger av flere faktorer; batteritemperatur og batteriprosent ved ladestart og/eller antall brukere i en ladestruktur kan også begrense ladeeffekten. For DC-lading er det helt normalt at ladeeffekten vil stige raskt for så å starte en gradvis reduksjon i ladeeffekten. For både AC-og DC-lading vil ladeeffekten reduseres betydelig når man overstiger 80% batterinivå. Leasing og lån forutsetter finansiering i Volkswagen Financial Services. Renten er flytende, og kan endres frem til utleveringsdato, samt at den følger normal renteutvikling i hele finansieringsperioden. Det tas til enhver tid forbehold om skrivefeil, feil i priser og bilder på nettsiden. We / VW Connect Plus lisens og We / VW Connect gjelder i hhv. 2 år fra bilens første registreringsdato. De digitale ytelsene leveres av Volkswagen AG, og forutsetter aksept av vilkår, egen profil og bruk av applikasjon(er) fra Volkswagen AG. Etter utløpsdatoene angitt over kan tjenestene, forutsatt tilgjengelighet fra produsenten og at bilen har relevant programvare installert, forlenges hos Volkswagen AG.