5 tips til vinterklar bil
Små grep vil gjøre livet med bilen din betydelig lettere på vinteren – og være av stor verdi. Vinterdekkene husker du nok, i alle fall den første dagen snøen laver ned. Men omtrent samtidig med høstens dekkskift, er det også et par-tre andre ting som er smart å gjøre.
Tre smarte ting før vinteren setter inn
Det «beste» utgangspunktet for at vinterens veisalt skal feste seg og lage problemer, er inngrodd trafikkfilm fra sommersesongen – gjerne ispedd metallpartikler som har festet seg i lakken. Små metallspon kommer flyvende fra dine (og andres) bremser. Kjører du også med mye last, eller har tilhenger eller campingvogn, blir effekten betydelig sterkere.
Slike metallpartikler i lakken er dessverre et godt utgangspunkt for begynnende lakkrust når de møter vinterens salt.
Les hvordan du går fram for en grundig vask med avfetting og metallpartikkelfjerning i vår guide til bilrengjøring.
Husk! Vi kan hjelpe deg med hjulskift og dekkhotell – du kan også bestille disse tjenestene gjennom bilhold-appen
Etter en grundig vask, er det smart å legge en eller annen form for lakkbeskyttelse. Det gir deg en mer lettvasket bil gjennom vinteren, og er et viktig bidrag for at bilen holder seg fin.
Er du av den vanlige «gjør-det-selv»-typen, men uten inngående kunnskap om avansert bilpleie, er en tradisjonell voks eller hurtigforsegling (spray på – spyl av) å anbefale.
Proffalternativet for lakkbeskyttelse er å legge en keramisk coating – hør med din lokale Volkswagen‑forhandler om alternativene for lakkbeskyttelse vi kan tilby.
Dører som fryser igjen om vinteren er et problem, som også kan forårsake skade om man bruke for mye makt i forsøket på å få opp døren. En rask smøring med en silikonstift over alle bilens gummilister (husk også bakluka!) er en lettvint og billig forebygging av slike problemer.
Bonustips: Pass på å holde riktig luftrykk i vinterdekkene. Feil lufttrykk gir økt dekkslitasje, og dermed høyere utgifter for deg (utslitte dekk ved tilbakelevering medfører ekstra kostnader). For lavt trykk i dekkene gir også økt rullemotstand og dermed økt energiforbruk (gjelder både elektrisk rekkevidde og forbruk av drivstoff). Generell anbefaling med vinterdekk: 10% mer lufttrykk enn minimum sommerdekktrykk.
To tips for å unngå problemer gjennom vinteren
Fukt i bilen er et velkjent vinterproblem. Det starter med at du gjerne drar med deg fuktighet inn i bilen, som deretter kan være vanskelig å bli få ut igjen. Resultatet blir problemer med dørmekanismer som fryser og vinduer som dugger.
Hverdagstips: Dunk den verste snøen av skoene før du setter deg inn, og børst av unger som har lekt i snøfonna. Er bilen oppvarmet, er det beste å ta av barna yttertøy som for eksempel lekedresser.
Samler det seg vanndammer på gummimattene etter kjøreturen? Ta ut mattene og tøm dem.
Vann som tørker (fordamper) inne i bilen, «forsvinner» dessverre ikke ut av en lukket bil. Dampen setter seg som fuktighet i stoler, tepper og dørinnredningen, og blir opphav til nettopp de problemene vi har nevnt her.
Ved problemer med fukt i bilen: Det finnes egne fuktfjernere å få kjøpt, eller du kan bruke en kupévarmer og/eller en oppvarmet garasje til å tørke ut bilen med jevne mellomrom.
Vinterkomfortutstyr som for eksempel varmetråder i speil og ruter, varme i ratt og seter, krever mye elektrisk effekt. Kjører du mange korte turer, og bruker dette flittig, vil bilen kunne få problemer med å opprettholde batteriets ladenivå. I verste fall vil du kunne oppleve startproblemer dersom startstrømmen blir for svak.
Du kan selvsagt være tilbakeholden med bruken av elektrisk effekt om vinteren, men vår anbefaling er heller å legge inn en litt lenger tur i de kalde periodene – da vil bilen få tid til å gjenvinne fullt ladenivå selv – eller du kan sikre at bilens startbatteri er på toppnivå ved å bruke en ekstern batterilader. Spesielt om du lar bilen stå i lengre perioder vinterstid, kan en batterilader vær en god investering.
Bonustips: Vask bilen jevnlig gjennom vinteren. Da øker din biltrivsel, og sjansen for ekstrakostnader.
PS! Veisalt + oppvarmet garasje er den absolutt verste kombinasjonen med tanke på rust – står bilen din mye i oppvarmet garasje, er det ekstra viktig at du vasker bort saltet jevnlig.