vw id4 gtx 4m lading om vinteren

Lade elbil om vinteren

Lave temperaturer påvirker ytelsen til batteriet i en elbil. Derfor kan du oppleve at elbilen din har begrenset ladeeffekt om vinteren. Her får du vite hvorfor dette skjer, og hva du som kjører en elbil fra Volkswagen, bør passe på når temperaturen kryper under null.

Batteriets oppgitte ladeeffekt

Har du en elbil fra Volkswagen som ikke har like høy ladeeffekt om vinteren som ellers i året, er det ingen grunn til bekymring. Full ladeeffekt forutsetter nemlig at visse fysiske betingelser er oppfylt. Den oppgitte verdien for maksimal ladeeffekt er målt ved lading under WLTP-betingelser med en temperatur på ca. 23 °C og et batterinivå på 10%. Dersom en eller flere av variablene endrer seg, kan det påvirke ladeeffekten og ladetiden.

vw id3 lader i kalde temperaturer
Batteriet lader mest effektivt når temperaturen er over 20 °C.

Elektromotorer har en høy energiutnyttelse sammenlignet med forbrenningsmotorer. Kombinert med kjøleeffekten som skapes av vinden under kjøring, gjør dette at temperaturen i det elektriske drivsystemet stiger lite eller ikke i det hele tatt. Derfor er elbilene fra Volkswagen utstyrt med aktiv varmepumpesystem som balanserer energiutnyttelse og ytelse når det er behov for ekstra oppvarming.

Les mer om varmepumpe

Slik oppnår din elbil høyest mulig ladeeffekt om vinteren

  1. Parker elbilen i en oppvarmet garasje: På kalde dager lønner det seg å parkere elbilen på et sted beskyttet mot vær og vind, for eksempel i en garasje eller en parkeringskjeller.
  2. Forvarm bilen når den står tilkoblet en ladeboks eller offentlig ladestasjon: Dermed bruker man mindre energi fra batteriet til oppvarming. 
  3. Følg med på batterinivået: Batterinivået bør være så lavt som mulig når du starter lading ved en hurtigladestasjon, og du bør avslutte ladingen når batterinivået er 50% eller maks. 80%. Det reduserer ladetiden, reisetiden, skåner batteriet og er billigere for lommeboka.

Forutsetninger for automatisk batterioppvarming

Batterioppvarming ved AC-lading starter dersom batteritemperaturen er lavere enn 0 grader. Starter kjøreturen uten forvarming, vil batterioppvarming starte ved «kaldstart». Ved DC-lading (hurtiglading) starter oppvarming sammen med ladeprosessen. 

Tips og råd - oversikt

Les flere tips og råd fra Volkswagen.