Kundeinformasjon EA-189
Skriv inn bilens chassis nr (VIN nr)
Merk: Det kontrolleres bare om biler av merket Volkswagen og Volkswagen Nyttekjøretøy er berørt av utbedringstiltaket knyttet til nitrogenoksid-utslipp. Biler som er solgt i USA og Canada, er ikke tatt med.
For mer informasjon ta kontakt med vårt kundesenter på kundeservice@moller.no eller på telefon 24 03 35 70.
NB! Bestilling av time for oppgradering forutsetter at teknisk løsning for din bil er tilgjengelig. Bileiere får beskjed i en egen e-post når teknisk løsning er klar.
På frontruten
I vognkortet
Ofte stilte spørsmål
Hvilke biler er berørt?
Hvorfor trenger bilen min en teknisk gjennomgang?
Bakgrunn for EA189-saken
Løsning for biler med 2.0 TDI motor
Løsning for biler med 1.6 TDI motor
Løsning for biler med 1.2 TDI motor
Når er det klart for utbedring av bilene?
Hva er mine rettigheter som kunde?
Hvor lang tid tar verkstedbesøket?
Hvor kan jeg utbedre bilen min?
Hvordan påvirker denne saken utslippet på min bil og hvilke konsekvenser har det for miljøet i Norge?
Vil utbedringen av min bil påvirke andre egenskaper enn motorens utslipp?
Vil alle bilene testes før og etter oppgraderingen?
Kan jeg som bileier kreves for bilavgifter i ettertid dersom utslippene på min bil ikke er korrekte?
Hva med bruktimporterte biler - skal de også utbedres?
Hva om jeg ikke ønsker å oppgradere bilen min?
Kan jeg fortsatt kjøre med min bil?
Hvordan forholder jeg meg i den videre prosessen? Må jeg nå umiddelbart levere inn min bil til dere for utbedring?
Vil utbedringen koste noe for meg som kunde?
Hvem kontakter jeg hvis bilen min fortsatt har problemer etter å ha vært inne til service?
Hvorfor må jeg verifisere meg som bruker på EA 189-timebestilling?
Hvem kontakter jeg hvis bilen min fortsatt har problemer etter å ha vært inne til service?
Kan jeg gjennomføre service og/eller EU-kontroll (periodisk kjøretøykontroll) på bilen min, samtidig som den er inne for EA 189-oppgradering?
Jeg har, eller mistenker at det kan være, installert en uoffisiell programvare i min bil, som øker bilens effekt (også omtalt som chiptrimming). Hvordan skal jeg forholde meg til den forestående utbedringen?
Vil jeg motta en bekreftelse fra forhandleren etter de tekniske feilene er rettet og implementert? Hva kan jeg gjøre hvis jeg mister bekreftelsen?
Jeg er innehaver av et berørt kjøretøy og er bosatt i et land der myndighetene ikke har bestilt tilbakekallingen. Jeg har bestemt meg for ikke å delta i det tekniske tiltaket. Kan jeg fremdeles midlertidig reise til land hvor det tekniske tiltaket er gjenstand for lovlig påkrevd tilbakekalling (f.eks .: Tyskland)?
Jeg eier et berørt kjøretøy og bor i EU28. Jeg ønsker ikke å levere bilen min inn for å oppgradere programvaren. Hva skjer hvis jeg permanent flytter til et land hvor den tekniske oppgraderingen er pålagt av myndighetene og jeg vil ta med meg bilen?
Tillitsbyggende tiltak EA-189
Tillitsbyggende tiltak i forbindelse med EA-189.