Teknologi

Komfort og rekkevidde med varmepumpe

Aktivt varmepumpesystem sørger for energiøkonomisk oppvarming av kupéen i elbilene fra Volkswagen. Det krever mindre strøm fra batteriet og reduserer rekkeviddetapet, spesielt på kalde dager.

Illustrasjon: Volkswagen VW ID.3 elbil med aktiv varmepumpe

Hvordan virker en varmepumpe?

I en elbil gir drivkomponentene fra seg mindre spillvarme som kan brukes til å varme opp kupeen, enn i en bil med forbrenningsmotor.

Et aktivt varmepumpesystem med aktiv batterioppvarming og -kjøling som komprimerer kjølemiddel under høyt trykk, løser dette problemet. Varmen den danner, brukes til å varme opp kald luft utenfra.

Høyvoltvarmeren bruker dermed mindre strøm fra batteriet. Elbiler med varmepumpe har derfor lengre rekkevidde enn elbiler uten varmepumpe, spesielt på kalde dager om vinteren.

vw id4 gtx varmepumpe
Kald uteluft blir til varm inneluft.

Lavt strømforbruk på norske vinterveier

Varmepumpen i elbilene til Volkswagen har flere fordeler: Kjølemiddelet som brukes til å varme opp luften, er klimanøytral. Varmepumpen reduserer forbruket av batteristrøm og reduserer rekkeviddetap, spesielt på kalde dager ved temperaturer ved -15 °C til 10°C. Det gagner både føreren og miljøet. Systemet bidrar også til effektiv oppvarming av kupéen på de kalde dagene. Den aller største nytten av varmepumpa oppnår man ved kjøring i temperaturer mellom -15 °C og 0 °C. 

Bærekraftighet har førsteprioritet

Produksjonen av Volkswagens elbiler er CO2-nøytral, og kjølemiddelet som brukes i varmepumpen, er det naturlige og klimanøytrale middelet R744.

Dette er den første aktive varmepumpen i verden som bruker dette kjølemiddelet. 

vw id3 varmepumpe

Teknologi - oversikt

Les mer om teknologi fra Volkswagen.