Unormal slitasje
Unormal slitasje opptar mange leasingbileiere da dette påvirker takseringen og restverdien av leasingbilen etter endt leasingperiode.
Våre takstmenn gjør sin vurdering av bilen etter bransjenormen utarbeidet av Norges Bilbransjeforbund, FINFO og Forbrukerrådet, som er en veiledning for hva som defineres som normal og unormal slitasje.
Er du uenig med din bilforhandler om takst på din leasingbil anbefaler vi at en nøytral tredjepart/takstmann (eks NAF) vurderer saken. Det vil da være taksten etter fremstilling for nøytral tredjepart som gjøres gjeldende. Kostnader knyttet til fremstilling for takstmann faktureres leasingtaker.
Dette regnes som unormal slitasje
Tilbakelevering av leasingbil
Enten du skal selge bilen eller levere den tilbake til forhandler etter endt leasingperiode må bilen takseres.
Beløpet på skader og bruksslitasje kalles verdiforringelse hvis du skal selge bilen, mens for leasingkunder kalles dette unormal slitasje, eller påkost. Har du vært forsiktig med bilen din i leasingperioden vil ikke disse kostnadene være store, eller kanskje ikke tilstedeværende i det hele tatt.
Da belastes du ikke for noen ekstra kostnader ved tilbakelevering av bilen. Er det derimot fremkommet kostnader som defineres som unormal slitasje, faktureres du som leasingkunde dette beløpet som en sluttfaktura.
Skulle du være uenig med de vurderinger gjort av din bilforhandler anbefaler vi at en nøytral tredjepart/takstmann (eks NAF) vurdere saken, og at takst etter fremstilling for nøytral tredjepart gjøres gjeldende.
Før takstmann kan gjøre sin vurdering må du komme til enighet med din bilforhandler om hvilke forhold som ønskes vurdert. Kostnader knyttet til fremstilling for takstmann faktureres leietaker.