vw trommelbrems bremsesystem

Effektivt og bærekraftig: Bremsesystemet i ID.-familien

I ID.-modellene fra Volkswagen kan du nyte sikkerhet og kjøreglede på nesten alle veier. Dette garanteres blant annet av bremsesystemet, som kombinerer skivebremser på forakselen og moderne trommelbremser på bakakselen. 

Finn ut mer om bremsesystemet her:

  • Skivebremser og trommelbremser utnytter sine respektive styrker optimalt i ID.-modellene
  • Dette er mulig takket være at moderne elbiler bruker regenerering under nedbremsing
  •  En del av bremseenergien lagres som strøm i batteriet

Innovativt bremsesystem, flere fordeler

Elbilene i ID.-familien er bygd på den modulære plattformen for elbiler (MEB)Åpne en ekstern link. Den innovative plattformen er konstruert og spesielt tilpasset elbiler og gjør at mulighetene batteriteknologi gir, kan utnyttes på best mulig måte. Ett eksempel på dette er trommelbremsene.

Rekuperasjonen omdanner bevegelsesenergien som frigjøres ved bremsing, til strøm. Det gir økt rekkevidde, og siden størstedelen av bremseenergien ikke overføres til bremsene, reduseres også bremseslitasjen. Rekuperasjonen gjør det også mulig å bruke moderne trommelbremser på bakakselen. Foran er elbilene i ID.-familien utstyrt med vanlige skivebremser.

Skivebremser og trommelbremser – forskjellene

Illustrasjon: trommelbrems vw id elbil

Trommelbrems

Trommelbremsen har fått navnet sitt på grunn av den lukkede sylinderformen som beskytter komponentene svært godt mot kulde, fuktighet og rustdannelse. I tillegg skåner den miljøet. Siden systemet er lukket, slipper det ikke ut bremsestøv. Det bidrar til å redusere mengden svevestøv i luften. 

Illustrasjon: skivebrems på vw id elbil

Skivebremser

På skivebremser dreier bremseklossen med hjulet, mens bremsekaliperen med bremse sylinderet er permanent festet til hjullagerhuset. Under bremsing presser bremsestemplene bremseklossene mot bremseskiven fra utsiden og bremser den ned.

Trommelbremser og skivebremser – bra kombinasjon for elbiler

Når man bremser, er hovedbelastningen på forakselen der bremsene brukes med bremseskiver. Belastningen på bakakselen er generelt lavere under nedbremsing og reduseres enda mer på elbiler sammenlignet med tilsvarende kjøretøy med forbrenningsmotor på grunn av rekuperasjon. 

I elbiler utnytter begge typer bremser sine styrker i kombinasjon med rekuperasjon.

Det energibesparende og bærekraftige bremsesystemet i elbilene fra Volkswagen forlenger serviceintervallene til to år/ubegrenset km. Men viktigst av alt: det innovative bremsesystemet på alle ID.-modeller gir maksimal bremseeffekt og scorer høyt på effektivitet.

Teknologi - oversikt

Les mer om teknologi fra Volkswagen.