tips til sommerklar bil vw

5 tips til sommerklar bil

Visste du at vinterdekk kan være farlige på sommerføre? Og at du trolig bør øke lufttrykket før du drar på ferie? 1 av 3 nordmenn skal ta bilen i bruk under årets Norgeferie. Men er bilen din rustet for å kjøre langt? Slik gjør du bilen klar for langtur i sommer. I følge Statistisk sentralbyrå gjennomføres syv av ti feriereiser i Norge med bil, og med koronasituasjonen vil nok andelen øke. I en fersk undersøkelse, gjennomført av Respons analyse på vegne av Fremtind oppgir over 1 av 3 nordmenn at de skal på bilferie i sommer.

- Vi tror det blir travelt på norske veier i sommer, og det øker risikoen for store og små trafikkulykker. Det er to ting som kan forhindre det – det er sjåførens kjøreatferd, og om bilen er i orden og klar for langtur, sier Therese Nielsen, skadeforebygger i Fremtind, forsikringsselskapet til SpareBank 1 og DNB

Forskjell på hverdagskjøring og langtur

De aller fleste bilturer i Norge er på under fem kilometer og varer i under fem minutter. Norske biler står i snitt i ro nesten 97 prosent av tiden. Undersøkelsen viser at nær 40 prosent av de som skal på bilferie i sommer ikke har brukt bilen på langtur før.

- Det er forskjell på å kjøre langt i høyere hastigheter med en fullpakket bil, enn korte turer til jobben eller butikken i lave fartsgrenser. Tåler bilen din belastningen over tid, spør Therese Nielsen.

En av de største verkstedkjedene i Norge, Harald A. Møller, har råd.

- Vårt utgangspunkt er at om du følger bilens service- eller vedlikeholdsprogram, hos et sertifisert merkeverksted er bilen i trygge hender og klar for bilferie i sommer, sier Eivind Fosseli, servicemarkedssjef i Harald A. Møller.

vw id5 gtx sett bakfra i fart med en tilhenger bak
Få kontroll på dekkene

Riktige dekk og rett dekktrykk er kanskje det viktigste for å bilen skal oppføre seg på en trygg måte.

- Når det er varmt og bart ute er rådet vårt klart - skift til sommerdekk! Piggfrie vinterdekk har betydelig dårligere grep enn sommerdekk på bar asfalt. Spesielt bremseegenskapene på våt vei vil kunne være kritiske, sier Eivind Fosseli.

Dekktrykk er også viktig, og en må ta hensyn til at bilen ofte har mer last og veier mye mer enn på en vanlig dag. I tillegg vil dekkene slites unødvendig ved feil trykk. 

Les mer om riktig lufttrykk

Sjekk lufttrykket i dekkene før ferieturen
VW Bytte av filter rent klimaalegg vond lukt i bilen
Lukten av sure sokker i bilen?

Har man vond lukt i bilen så er det veldig fornuftig og ganske rimelig. Å ta en klimarens for å fjerne denne lukten før man skal på bilferie. Dette må du inn på verksted for å gjøre

- Det kan være ubehagelig med lukten av «sure sokker» i bilen i ferien. Det kan være fornuftig å ta en klimaservice der man etterfyller klimagass slik at klimaanlegget faktisk fungerer optimalt på varme sommerdager, sier Eivind Fosseli. 

Les mer og bestill klimarens

Sommerklar bil på 1-2-3

1
Skift til sommerdekk

Dersom du kjører piggfritt, er det både behagelig og fornuftig å kunne være litt fleksibel med tiden for å legge om til sommerdekk. Skiftende vårvær og kanskje kryssing av fjelloverganger krever sitt – da kan noen dager ekstra med vinterdekkene på være en god forsikring.

Men når sommervarmen får overtaket, er rådet vårt klart: Skift til sommerdekk! (Rådet gjelder selvfølgelig også om du kjører på piggdekk, men her har du jo en lovpålagt dato å forholde deg til.)

To hovedproblemer 
Det er to gode grunner til at du ikke skal kjøre for lenge med piggfrie vinterdekk når varmen kommer:

  • Reduserte bremseegenskaper. Vinterdekk har betydelig dårligere grep enn sommerdekk på bar asfalt. Spesielt bremseegenskapene på våt vei vil kunne være kritiske. Det er derfor ikke noen god idé å kjøre ut «siste rest» av vinterdekkene på sommerføre. Har dekkene så lite mønster at det ikke er aktuelt å sette dem på til høsten igjen, er de også dårlig egnet som sommerdekk. Tenk sikkerhet, både for deg, dine – og medtrafikanter.
  • Slites unormalt fort. Vinterdekkene slites fort ved høye temperaturer på bar asfalt. Har du nye vinterdekk, vil noen måneders overilt sommerkjøring faktisk kunne ødelegge dekkenes egenskaper til neste vinter. Og husk: Utslitte dekk regnes som unormal slitasje når leasingbilen skal leveres tilbake.
2
Sjekk luftrykket i sommerdekkene

Pass på å holde riktig luftrykk i sommerdekkene. Feil lufttrykk gir økt dekkslitasje, og dermed høyere utgifter for deg i leasingperioden. For lavt trykk i dekkene gir også økt rullemotstand og dermed økt energiforbruk (gjelder både elektrisk rekkevidde og forbruk av drivstoff). Generell anbefaling med sommerdekk: Øk dekktrykket når du skal kjøre med fullastet bil, og dersom du legger opp til mye kjøring i høye hastigheter (motorveiskjøring).

3
Vask bort vinteren

En grundig vårvask lønner seg, både for din egen trivsel med bilen, og for å bevare bilens verdi. Avfetting er effektivt for å fjerne salt og tjære etter vinteren, men også bruk av en metallpartikkelfjerner er å anbefale (spesielt om du kjører på piggdekk).

Les her om hvordan du rengjør bilen din grundig

4
Sjekk oljenivå – ta eventuell service før ferieturen

Også nye biler kan bruke litt olje, det er helt normalt. Derfor er det smart å peile motoroljen ved jevne mellomrom. Spesielt før ferieturen er det lurt å sjekke at oljenivået er tilstrekkelig. Er service nært forestående? Da vil det lønne seg å ta den før du legger ut på langtur i sommer.

5
Pakk riktig til langturen

Lite kan måle seg med fleksibiliteten og friheten du har på bilferie. Men når mye skal med, lønner det seg å pakke riktig. En feillastet bil kan i beste fall oppleves litt uvant å kjøre. I verste fall blir kjøreegenskapene ustabile i kritiske situasjoner.

Slik laster du riktig:

  • Tunge gjenstander skal legges så lavt som mulig, helst i bunnen av bagasjerommet, og lengst inn mot bakseteryggen.
  • Ikke last tunge gjenstander i takboksen (vær obs på maksimal taklast)
  • Løse gjenstander må sikres slik at de ikke kan bevege seg framover i kupeen. Et lastsikringsnett over bakseteryggen er en god investering å kunne utnytte lasteplassen helt opp til taket på en sikker måte.
  • Overhold maksimal tillatt tilhengervekt for din bil, og legg merke til maksimalt kuletrykk for tilhengerfestet.

Les mer om pakking i bil

Les mer om tips og råd fra Volkswagen

Vilkår Volkswagen

Avbildede bilmodeller vist på denne nettsiden kan avvike fra bilmodellutvalget som tilbys i Norge. Bilene kan også være avbildet med utstyr som medfører ekstra kostnader eller med lakkfarger/utstyr som ikke er tilgjengelig for visse bilmodeller/utstyrsversjoner som tilbys i Norge. Alle bilmodell- og utstyrspriser, med unntak av priser på våre helelektriske biler/varebiler med totalpris under 500 000 (som har mva.-fritak), er oppgitt i norske kroner inkludert mva., vektavgift, frakt- og leveringsomkostninger levert Oslo. Frakt til forhandler utenfor Oslo og årsavgift kommer i tillegg. Beregnet bilavgift er mva.-fri og oppgitt uten mva. Informasjon om priser, spesifikasjoner, standardutstyr, ekstrautstyr, setetrekk og farger kan endres uten forvarsel. Sjekk derfor alltid med din lokale Volkswagen‑forhandler at bil med ønskede spesifikasjoner faktisk kan leveres med det utstyret du ønsker. Vær oppmerksom på at alle tilvalg av ekstrautstyr øker totalvekten på kjøretøyet som igjen påvirker WLTP-utslippsberegning, eventuell rekkevidde og endelig pris på bilen. Oppgitt rekkevidde er den maksimale rekkevidden oppnådd målt etter WLTP-testprosedyre. Rekkevidden påvirkes av ulike faktorer slik som; valgt ekstrautstyr, nyttelast, taklast, bagasje, tilhengervekt, drivlinje og antall passasjerer da dette er med på å øke vekten. Rekkevidden vil også kunne påvirkes ytterligere av alt fra kjørestil, hastighet, felgstørrelse og kjøreforhold til utetemperatur og bruk av komfort- og funksjonsutstyr under kjøring. Alle oppgitte verdier for ladeeffekt er maksimalverdier. Hvilken ladeeffekt som oppnås avhenger av flere faktorer; batteritemperatur og batteriprosent ved ladestart og/eller antall brukere i en ladestruktur kan også begrense ladeeffekten. For DC-lading er det helt normalt at ladeeffekten vil stige raskt for så å starte en gradvis reduksjon i ladeeffekten. For både AC-og DC-lading vil ladeeffekten reduseres betydelig når man overstiger 80% batterinivå. Leasing og lån forutsetter finansiering i Volkswagen Financial Services. Renten er flytende, og kan endres frem til utleveringsdato, samt at den følger normal renteutvikling i hele finansieringsperioden. Det tas til enhver tid forbehold om skrivefeil, feil i priser og bilder på nettsiden. We / VW Connect Plus lisens og We / VW Connect gjelder i hhv. 2 år fra bilens første registreringsdato. De digitale ytelsene leveres av Volkswagen AG, og forutsetter aksept av vilkår, egen profil og bruk av applikasjon(er) fra Volkswagen AG. Etter utløpsdatoene angitt over kan tjenestene, forutsatt tilgjengelighet fra produsenten og at bilen har relevant programvare installert, forlenges hos Volkswagen AG.