vw id3 lading av elbil

Lading av elbil

Volkswagens elbiler kan lades hjemme og på offentlige ladestasjoner med normallading, også kalt AC-lading. Normallading benytter vekselstrøm (AC) og lading av batteriet skjer via bilens innebygde "onboard-lader". Volkswagen benytter "Type 2-kontakt" i alle våre elektriske biler, som er den etablerte europeiske standarden.

Lading på IT og TN-nett

Følgende modeller støtter flerfase lading på IT-nett

  • Alle modeller med ID. Software 3.x
  • ID.3 og ID.7
  • ID. Buzz Cargo

ID.4 og ID.5 med ID.Software 4.x og 5.x er for øyeblikket ikke kompatibel med flerfaselading på IT-nett. Dette vil bli rettet på et senere tidspunkt. Benytt 1-faselading inntil videre. 

Følgende modeller støtter flerfase lading på TN-nett
På TN-nett støttes flerfaselading og alle elbilene fra Volkswagen er kompatibel med inntil 3 faser.

Ladeeffekter

Hvor raskt elbilene fra Volkswagen lader ved AC-ladig avhenger av flere faktorer. Her får du full oversikt over ladehastighetene ved lading hjemme eller på offentlige ladestasjoner ved bruk av normallading (AC-lading). 

Se ladeeffekter ved hurtiglading (DC-lading)

 

 

Modell

Ombordlader

Mode 2 ladekabel
(husholdningskontakt)

Mode 3 ladekabel
(Type 2) 230V IT1

Mode 3 ladekabel
(Type 2) 400V TN2

ID.3

Inntil 11 kW

Inntil 2,3 kW (10A)

Inntil 8,2 kW (3x32A)

Inntil 11 kW (3x16A kurs)

ID.4

Inntil 11 kW

Inntil 2,3 kW (10A)

-

Inntil 11 kW (3x16A kurs)

ID.5

Inntil 11 kW

Inntil 2,3 kW (10A)

-

Inntil 11 kW (3x16A kurs)

ID.7 fastback

Inntil 11 kW

Inntil 2,3 kW (10A)

Inntil 8,2 kW (3x32A)

Inntil 11 kW (3x16A kurs)

ID.7 Tourer

Inntil 11 kW

Inntil 2,3 kW (10A)

Inntil 8,2 kW (3x32A)

Inntil 11 kW (3x16A kurs)

ID. Buzz

Inntil 11 kW

Inntil 2,3 kW (10A)

Inntil 8,2 kW (3x32A)

Inntil 11 kW (3x16A kurs)

ID. Buzz Cargo

Inntil 11 kW

Inntil 2,3 kW (10A)

Inntil 8,2 kW (3x32A)

Inntil 11 kW (3x16A kurs)

Ombordlader

Inntil 11 kW

Mode 2 ladekabel
(husholdningskontakt)

Inntil 2,3 kW (10A)

Mode 3 ladekabel
(Type 2) 230V IT1

Inntil 8,2 kW (3x32A)

Mode 3 ladekabel
(Type 2) 400V TN2

Inntil 11 kW (3x16A kurs)

vw elbil mode 2 ladekabel

Mode 2-ladekabel

Mode 2-ladekabel (elbilkontakten) med en kontrollenhet på kabelen kan brukes i vanlig stikkontakt (inntil 2,3 kW, 10A). Ladekabel med betjeningsenhet med husholdningsstøpsel skal kun brukes til nødlading.

vw elbil mode 3 ladekabel

Mode 3-ladekabel

Type 2-kontakt i begge ender med en ladeeffekt på inntil 7,2 kW ved 230V og inntil 11 kW ved 400V. Type 2-ladekabel medfølger ved kjøp av våre elbiler. Mode 3-ladekabelen benyttes ved lading fra en ladeboks privat, eller ved AC-lading på en offentlig ladestasjon. 

Kan du reglene for hjemmelading av elbil?

De fleste nordmenn lader elbilen sin hjemme, og gjerne om natta. Er du en av dem, da bør du være klar over ladereglene for lading av elbil privat.

I 2022 trådte nye regler for hjemmelading av elbillading i kraft. Det er den såkalte installasjonsnormen NEK 400 som ble endret.

I korte trekk betyr det at dersom du skal sette opp et nytt ladepunkt som du skal bruke til å lade elbilen, må du installere ladeboks. Det holder altså ikke å sette opp en ny stikkontakt som du skal bruke til regelmessig lading av elbil.

Formålet med de nye reglene er tryggere og bedre lading. De fleste nordmenn lader bilen hjemme, og naturlignok på natten når strømmen er billigst.

Det er verdt å merke seg at de nye reglene ikke har tilbakevirkende kraft, noe som betyr at dersom du har en godkjent installasjon med stikkontakt for lading av elbil så er denne fortsatt lovlig å bruke.

Er du også en av de som er mye på farten og lader bilen på hurtigladere og lynladere, bør du skaffe deg We Charge-kort fra Volkswagen. Med dette kortet kan du hurtiglade hos våre samarbeidpartnere over hele Europa, og få alt på en regning. We Charge-kortet bestiller du i Volkswagen-appen. Du kan lese mer om We Charge og se priser her.

elbil lading stikkontakt

Ladeboks er det tryggeste valget

Sikkerhetsrisikoen ved å lade elbil i vanlig stikkontakt hjemme har ikke å gjøre med våre elbiler, ladekabler eller annet utstyr som leveres med elbilen. Derimot handler det om de elektriske anleggene i private hjem, som kan ha varierende alder og tilstand. Til og med i ganske nye boliger, er ofte strømkursen som er lagt opp til garasjen ikke beregnet på det belastningsmønsteret som elbillading har - nemlig høy belastning over lang tid, uten pause. Da er det fare for varmgang og i verste fall brann. 

Som Norges Automobil-Forbund skriver: «En riktig installert ladestasjon er en mye sikrere ladeløsning enn en stikkontakt. Både fordi den tåler mye mer strøm, og fordi det har mange ekstra sikkerhetsfunksjoner som gjør ladingen tryggere uten at den som lader behøver å tenke på sikkerheten. Alle nødvendige sikkerhetsfunksjoner er innebygd i systemet.»

Bruk av skjøteledning frarådes på det sterkeste. Skjøteledning øker faren for brann.

defa elbillader

DEFA elbillader

Lad elbilen eller elvarebilen trygt hjemme med en elbillader fra DEFA. Se vårt utvalg og les mer om hvorfor du bør velge en elbillader for sikker lading.

ID.-familien fra Volkswagen

Bestill prøvekjøring, eller bygg din drømmebil?

ID.-familien fra Volkswagen

Bestill prøvekjøring, eller bygg din drømmebil?

vw id3 elbil

Ta en nærmere titt på ID.-familien. Bestill prøvekjøring hos en av våre forhandlere, eller bygg din drømmebil i vår konfigurator. 

Nyttige snarveier

Vilkår Volkswagen

1.
IT nett: 230V linjespenning. Tillater kun lading på 1 fase under normale omstendigheter. Avhenger av ladeboks, lokale bestemmelser, leverandør av ladeutstyr og installatør av el.anlegget.
2.
TN nett: 400V linjespenning, men 230V mellom fase og nøytralleder (det er fase-nøytral som benyttes i husholdning). Mulig gjør lading på flere faser (avhenger av ombordlader).
Avbildede bilmodeller vist på denne nettsiden kan avvike fra bilmodellutvalget som tilbys i Norge. Bilene kan også være avbildet med utstyr som medfører ekstra kostnader eller med lakkfarger/utstyr som ikke er tilgjengelig for visse bilmodeller/utstyrsversjoner som tilbys i Norge. Alle bilmodell- og utstyrspriser, med unntak av priser på våre helelektriske biler/varebiler med totalpris under 500 000 (som har mva.-fritak), er oppgitt i norske kroner inkludert mva., vektavgift, frakt- og leveringsomkostninger levert Oslo. Frakt til forhandler utenfor Oslo og årsavgift kommer i tillegg. Beregnet bilavgift er mva.-fri og oppgitt uten mva. Informasjon om priser, spesifikasjoner, standardutstyr, ekstrautstyr, setetrekk og farger kan endres uten forvarsel. Sjekk derfor alltid med din lokale Volkswagen‑forhandler at bil med ønskede spesifikasjoner faktisk kan leveres med det utstyret du ønsker. Vær oppmerksom på at alle tilvalg av ekstrautstyr øker totalvekten på kjøretøyet som igjen påvirker WLTP-utslippsberegning, eventuell rekkevidde og endelig pris på bilen. Oppgitt rekkevidde er den maksimale rekkevidden oppnådd målt etter WLTP-testprosedyre. Rekkevidden påvirkes av ulike faktorer slik som; valgt ekstrautstyr, nyttelast, taklast, bagasje, tilhengervekt, drivlinje og antall passasjerer da dette er med på å øke vekten. Rekkevidden vil også kunne påvirkes ytterligere av alt fra kjørestil, hastighet, felgstørrelse og kjøreforhold til utetemperatur og bruk av komfort- og funksjonsutstyr under kjøring. Alle oppgitte verdier for ladeeffekt er maksimalverdier. Hvilken ladeeffekt som oppnås avhenger av flere faktorer; batteritemperatur og batteriprosent ved ladestart og/eller antall brukere i en ladestruktur kan også begrense ladeeffekten. For DC-lading er det helt normalt at ladeeffekten vil stige raskt for så å starte en gradvis reduksjon i ladeeffekten. For både AC-og DC-lading vil ladeeffekten reduseres betydelig når man overstiger 80% batterinivå. Leasing og lån forutsetter finansiering i Volkswagen Financial Services. Renten er flytende, og kan endres frem til utleveringsdato, samt at den følger normal renteutvikling i hele finansieringsperioden. Det tas til enhver tid forbehold om skrivefeil, feil i priser og bilder på nettsiden.