Lading av elbil
Volkswagens elbiler kan lades hjemme og på offentlige ladestasjoner med normallading, også kalt AC-lading. Normallading benytter vekselstrøm (AC) og lading av batteriet skjer via bilens innebygde "onboard-lader". Volkswagen benytter "Type 2-kontakt" i alle våre elektriske biler, som er den etablerte europeiske standarden.
Lading på IT og TN-nett
Følgende modeller støtter flerfase lading på IT-nett
- Alle modeller med ID. Software 3.x
- ID.3 og ID.7
- ID. Buzz Cargo
ID.4 og ID.5 med ID.Software 4.x og 5.x er for øyeblikket ikke kompatibel med flerfaselading på IT-nett. Dette vil bli rettet på et senere tidspunkt. Benytt 1-faselading inntil videre.
Følgende modeller støtter flerfase lading på TN-nett
På TN-nett støttes flerfaselading og alle elbilene fra Volkswagen er kompatibel med inntil 3 faser.
Ladeeffekter
Hvor raskt elbilene fra Volkswagen lader ved AC-ladig avhenger av flere faktorer. Her får du full oversikt over ladehastighetene ved lading hjemme eller på offentlige ladestasjoner ved bruk av normallading (AC-lading).
Modell | Ombordlader | Mode 2 ladekabel | Mode 3 ladekabel | Mode 3 ladekabel |
---|---|---|---|---|
ID.3 | Inntil 11 kW | Inntil 2,3 kW (10A) | Inntil 8,2 kW (3x32A) | Inntil 11 kW (3x16A kurs) |
ID.4 | Inntil 11 kW | Inntil 2,3 kW (10A) | - | Inntil 11 kW (3x16A kurs) |
ID.5 | Inntil 11 kW | Inntil 2,3 kW (10A) | - | Inntil 11 kW (3x16A kurs) |
ID.7 fastback | Inntil 11 kW | Inntil 2,3 kW (10A) | Inntil 8,2 kW (3x32A) | Inntil 11 kW (3x16A kurs) |
ID.7 Tourer | Inntil 11 kW | Inntil 2,3 kW (10A) | Inntil 8,2 kW (3x32A) | Inntil 11 kW (3x16A kurs) |
ID. Buzz | Inntil 11 kW | Inntil 2,3 kW (10A) | Inntil 8,2 kW (3x32A) | Inntil 11 kW (3x16A kurs) |
ID. Buzz Cargo | Inntil 11 kW | Inntil 2,3 kW (10A) | Inntil 8,2 kW (3x32A) | Inntil 11 kW (3x16A kurs) |
Ombordlader
Inntil 11 kW
Mode 2 ladekabel
(husholdningskontakt)
Inntil 2,3 kW (10A)
Mode 3 ladekabel
(Type 2) 230V IT1
Inntil 8,2 kW (3x32A)
Mode 3 ladekabel
(Type 2) 400V TN2
Inntil 11 kW (3x16A kurs)
Mode 2-ladekabel
Mode 2-ladekabel (elbilkontakten) med en kontrollenhet på kabelen kan brukes i vanlig stikkontakt (inntil 2,3 kW, 10A). Ladekabel med betjeningsenhet med husholdningsstøpsel skal kun brukes til nødlading.
Mode 3-ladekabel
Type 2-kontakt i begge ender med en ladeeffekt på inntil 7,2 kW ved 230V og inntil 11 kW ved 400V. Type 2-ladekabel medfølger ved kjøp av våre elbiler. Mode 3-ladekabelen benyttes ved lading fra en ladeboks privat, eller ved AC-lading på en offentlig ladestasjon.
Kan du reglene for hjemmelading av elbil?
De fleste nordmenn lader elbilen sin hjemme, og gjerne om natta. Er du en av dem, da bør du være klar over ladereglene for lading av elbil privat.
I 2022 trådte nye regler for hjemmelading av elbillading i kraft. Det er den såkalte installasjonsnormen NEK 400 som ble endret.
I korte trekk betyr det at dersom du skal sette opp et nytt ladepunkt som du skal bruke til å lade elbilen, må du installere ladeboks. Det holder altså ikke å sette opp en ny stikkontakt som du skal bruke til regelmessig lading av elbil.
Formålet med de nye reglene er tryggere og bedre lading. De fleste nordmenn lader bilen hjemme, og naturlignok på natten når strømmen er billigst.
Det er verdt å merke seg at de nye reglene ikke har tilbakevirkende kraft, noe som betyr at dersom du har en godkjent installasjon med stikkontakt for lading av elbil så er denne fortsatt lovlig å bruke.
Er du også en av de som er mye på farten og lader bilen på hurtigladere og lynladere, bør du skaffe deg We Charge-kort fra Volkswagen. Med dette kortet kan du hurtiglade hos våre samarbeidpartnere over hele Europa, og få alt på en regning. We Charge-kortet bestiller du i Volkswagen-appen. Du kan lese mer om We Charge og se priser her.
Ladeboks er det tryggeste valget
Sikkerhetsrisikoen ved å lade elbil i vanlig stikkontakt hjemme har ikke å gjøre med våre elbiler, ladekabler eller annet utstyr som leveres med elbilen. Derimot handler det om de elektriske anleggene i private hjem, som kan ha varierende alder og tilstand. Til og med i ganske nye boliger, er ofte strømkursen som er lagt opp til garasjen ikke beregnet på det belastningsmønsteret som elbillading har - nemlig høy belastning over lang tid, uten pause. Da er det fare for varmgang og i verste fall brann.
Som Norges Automobil-Forbund skriver: «En riktig installert ladestasjon er en mye sikrere ladeløsning enn en stikkontakt. Både fordi den tåler mye mer strøm, og fordi det har mange ekstra sikkerhetsfunksjoner som gjør ladingen tryggere uten at den som lader behøver å tenke på sikkerheten. Alle nødvendige sikkerhetsfunksjoner er innebygd i systemet.»
Bruk av skjøteledning frarådes på det sterkeste. Skjøteledning øker faren for brann.