vw id buzz cargo parkert pa en grusplass i fjellet

Folkevognbussen er 75 år

Vi feirer at vårt ikon Folkevognbussen fyller 75 år med gode jubileumstilbud. Få vinterhjul og serviceavtale med på kjøpet og spar inntil kr 60 000 ekskl. mva. 

Velg mellom

ID. Buzz
Spar inntil kr 83 000 inkl. mva

ID. Buzz Cargo
Spar inntil kr 60 000 ekskl. mva

Transporter
Spar inntil kr 59 700 ekskl. mva

Volkswagen-ikon fyller 75 år – en legende på fire hjul

Den første Volkswagen Transporteren, T1, ble produsert 8. mars 1950. Med det fyller Europas lengst produserte og mest suksessrike nyttekjøretøy 75 år. VW-bussen – kjærlig kalt «Bulli» i tysktalende land – har vært en allsidig følgesvenn i nesten alle situasjoner i 75 år. Fra den første Transporter i 1950 til Caravelle og California, og videre til moderne modeller som den nyeste Multivan og ID. Buzz – VW-bussen har vært en trofast følgesvenn for mange generasjoner.

Med sin unike sjarm og utrettelige ytelse har den vunnet hjertene til bilentusiaster over hele verden – enten som familiebil, campingbil eller arbeidsbil i form av varebil og pickup. VW-bussen er mer enn bare et kjøretøy – det er en livsstil! I VW-bussen er reisen selve målet.

I 2022 markerte ID. Buzz starten på en ny mobilitetsepoke – digital, elektrisk og klar for fremtiden. Og VW-bussen vil fortsatt ha mange historier å fortelle i fremtiden.

Remaining time, --:--

I dag lever Volkswagen-ikonet videre i de tre produktlinjene Transporter/Caravelle, Multivan/California og ID. Buzz/ID. Buzz Cargo

8. mars 1950 forlot den første Transporteren – eller T1 – produksjonslinjen i Wolfsburg. Siden den gang har mer enn 12,5 millioner Volkswagen-busser fulgt etter – produsert i Hannover fra 1956. Dette gjør Transporter til det mest suksessrike europeiske nyttekjøretøyet gjennom tidene. 

- Transporter har opparbeidet seg status som kult-kjøretøy i flere generasjoner, men samtidig løser den i moderne drakt jobben for håndverkere og bedrifter hver eneste dag, verden over, sier Eirik Irgens Kristoffersen, direktør for Volkswagen Nyttekjøretøy i Harald A. Møller AS. 

Fra T1 til sjette generasjon T6.1, var én plattform grunnlaget for alle derivater – fra varebiler til campingbilikoner. Siden den gang har bredden og fleksibiliteten utviklet seg videre, og i dag er fullelektriske Volkswagen ID. Buzz Cargo også blitt et moderne ikon med tydelige linjer tilbake til mars 1950.  

vw transporter generasjoner

Arven lever videre

vw transporter varebil

Syvende generasjon Volkswagen Transporter fikk sin verdenspremiere i Hannover i september 2024, og interessen er stor i markedet for bilen som gjennom generasjoner har definert hva et nyttekjøretøy skal være.

- Volkswagen Transporter er et fullblods nyttekjøretøy, og denne modellen har vært en av de mest markante modellene våre siden den først ble lansert for 75 år siden. Så handler konkurransefortrinnet vårt om enda mer enn bare en attraktiv modell og gode priser. Kjøper du en Transporter får du samtidig tilgang til det jeg vil beskrive som det mest kompetente forhandlerapparatetÅpne en ekstern link for varebiler i Norge, sier Irgens Kristoffersen. 

Volkswagen elektrifiserer et ikon – VW-bussen. ID. Buzz er merkets første buss som er designet for helelektrisk mobilitet helt fra bunnen. Designet er basert på sin legendariske forgjenger, men er fortsatt unikt: moderne proporsjoner, smarte funksjoner og et innovativt lyskonsept. Med sin fantastiske romslighet imponerer den både familier og eventyrlystne.

VW-bussen for moderne familier og bedrifter: Med plass til opptil 7 personer lanseres Multivan med et nytt design – men VW-bussens DNA er fortsatt umiskjennelig. Digitale funksjoner, smarte assistentsystemer og fleksible, lett avtakbare enkeltseter gjør den syvende generasjonen mer allsidig enn noen gang. Som ladbar hybrid under eHybrid 4MOTION kombinerer den det beste fra to verdener: elektrisk kjøring på korte turer og forbrenningsmotor for lengre avstander. Og med hjelp av 4MOTION firehjulstrekk, som automatisk aktiverer den helelektriske bakakselen ved behov, kommer du fram i krevende terreng. En allrounder for hverdagsturer og eventyr.

Klar for den digitale tidsalderen – dynamisk og selvsikker. Som en oppdatering av T6 imponerer Volkswagen T6.1 med skarpere linjer i fronten: smalere frontlykter, større grill og nye støtfangere. Moderne infotainmentsystem, heldigitalt cockpit, flere assistentsystemer og presis elektromekanisk servostyring sørger for avslappet kjøreglede. De nye TDI-motorene tilbyr kraftig dreiemoment ved lave turtall, mens modellrollene er tydelig definert: Multivan forblir den smarte flerbruksbilen, mens Transporter utmerker seg som en profesjonell arbeidshest og base for California.

En konsekvent videreutvikling: Volkswagen T6 bygger videre på det velprøvde fundamentet fra T5 og tilfører nye dimensjoner. Et redesignet frontparti med bredere frontlykter, ny grill og støtfangere gir den et moderne utseende. Teknisk sett imponerer VW-bussen med nye motorer, intelligente assistentsystemer, forbedret infotainmentsystem og – for første gang – en syvtrinns DSG-girkasse. Multivan utmerker seg med sitt romslige og fleksible interiør – perfekt for familier, arbeid og reiser med stil og komfort.

Volkswagen T5, tilgjengelig med tre takhøyder og brattere karosseripaneler, tilbyr mer lastevolum enn forgjengeren. Chassis med enkel- eller dobbeltkabin muliggjorde spesialtilpasninger som pickup eller kjølebil. Spesielt populær: Multivan med opptil 173 kW/235 hk med V6 3.2 og modellen California. I 2009 fikk modellserien en ansiktsløftning med en fullstendig redesignet front: rene, horisontale linjer gir tidløs eleganse.

Volkswagen T4 er den første VW-bussen med frontmontert motor og drivlinje. Dette muliggjør et flatt lasterom og åpner for nye bruksområder. Mot slutten av 1995 fikk den en ansiktsløftning med redesignet frontparti. Motorutvalget spenner fra fire- og femsylindrede dieselmotorer til kraftige bensinmotorer – fra 1996 med VR6 (103 kW/140 hk) og fra 2000 med toppmodellen V6 (150 kW/204 hk). Tilgjengelig som varebil, Kombi, pickup, chassis, Caravelle eller Multivan – T4 er virkelig allsidig. T4 viderefører suksesshistorien og blir en kultmodell.

Videreutvikling av det velprøvde konseptet med hekkmotor: Større og mer romslig enn T2, bringer Volkswagen T3 et friskt pust inn i VW-bussens verden med et kantete design og innovativ teknologi. Som den første VW-bussen med et imponerende utvalg av drivlinjer – fra luft- og vannavkjølte bensinmotorer til diesel- og turbodieselmotorer – imponerer den med slitesterk robusthet og allsidighet. I tillegg var den svært populær som Westfalia-camper. Fra 1984 ble T3 også produsert som syncro i Graz, Østerrike – en pålitelig partner for bedrifter og eventyrere.

Andre generasjon av VW-bussen videreførte de velprøvde kvalitetene fra T1: robusthet, plass og fleksibilitet. Men denne Transporteren er større, får store vinduer og en frontrute i ett stykke. Nye funksjoner inkluderer en mer komfortabel førerplass, forbedret bakaksel og kraftigere motorer – opptil 51 kW (70 hk) fra en toliters boksermotor. Med Westfalia Camper i 1968 gjør T2 drømmen om en campingbil til virkelighet. Den ble et symbol på frihet, spesielt blant hippier og globetrottere – en legende som levde videre som VW Kombi i Brasil frem til 2013.

VW T1, et ikon i historien om nyttekjøretøy, representerer det tyske økonomiske mirakelet som ingen andre kjøretøy. Den hentet inspirasjon fra flatbed-lastebilen ved Volkswagen-fabrikken i Wolfsburg, og produksjonen av VW Type 2 T1 startet 8. mars 1950. Motor og teknologi kom fra Bobla; den opprinnelige motoren på 18 kW (25 hk) gjorde den allsidig og pålitelig. Enten som varebil, Kombi, minibuss eller piuckup – VW-bussen rullet av samlebåndet helt frem til 1967. Den stilige spesialmodellen ‘Samba’, med opptil 23 vinduer, var spesielt populær. En ekte kultklassiker.

VW Buss: Fakta som imponerer

5,580 Tyske mark

Prisen for en Volkswagen Type 2 i 1950.

9

Høyeste antall seter tilgjengelig i VW Buss

760 kg

Nyttelast i første generasjon VW Buss.

1956

Produksjonen av Volkswagen Transporter starter i Hanover.

L53

Fargekoden til Sealing Wax Red, en av de vakreste fargene til VW T1.

7

Antall brytere og kontroller på dashbordet i en T2-buss fra 1967.

18 kW/25 hk

Effekten på motoren til VW Buss i 1950.

M113

Bestillingskode for Safari-vinduene, de nedfellbare frontrutene på T1.

2

Antall VW Bus som ble eksportert til USA det første året, i 1950.

82 kW/112 hk

Effekten til den kraftigste VW T3-bussen (2,1 liters vannkjølt boksermotor)

50° 30’

Installasjonsvinkel for den første dieselmotoren i VW T3.

7  

Antall generasjoner av VW Buss

241

Nøyaktig modellbetegnelse for Samba-bussen med 9-seter.

1969

Woodstock.

250 kW/340 hk

Foreløbig den høyeste effekten i ID. Buzz GTX.

75

Antall år VW Buss har blitt produsert –lengre enn noe annet nyttekjøretøy av samme type.