Folkevognbussen er 75 år
Vi feirer at vårt ikon Folkevognbussen fyller 75 år med gode jubileumstilbud. Få vinterhjul og serviceavtale med på kjøpet og spar inntil kr 60 000 ekskl. mva.
Volkswagen-ikon fyller 75 år – en legende på fire hjul
Den første Volkswagen Transporteren, T1, ble produsert 8. mars 1950. Med det fyller Europas lengst produserte og mest suksessrike nyttekjøretøy 75 år. VW-bussen – kjærlig kalt «Bulli» i tysktalende land – har vært en allsidig følgesvenn i nesten alle situasjoner i 75 år. Fra den første Transporter i 1950 til Caravelle og California, og videre til moderne modeller som den nyeste Multivan og ID. Buzz – VW-bussen har vært en trofast følgesvenn for mange generasjoner.
Med sin unike sjarm og utrettelige ytelse har den vunnet hjertene til bilentusiaster over hele verden – enten som familiebil, campingbil eller arbeidsbil i form av varebil og pickup. VW-bussen er mer enn bare et kjøretøy – det er en livsstil! I VW-bussen er reisen selve målet.
I 2022 markerte ID. Buzz starten på en ny mobilitetsepoke – digital, elektrisk og klar for fremtiden. Og VW-bussen vil fortsatt ha mange historier å fortelle i fremtiden.
I dag lever Volkswagen-ikonet videre i de tre produktlinjene Transporter/Caravelle, Multivan/California og ID. Buzz/ID. Buzz Cargo.
8. mars 1950 forlot den første Transporteren – eller T1 – produksjonslinjen i Wolfsburg. Siden den gang har mer enn 12,5 millioner Volkswagen-busser fulgt etter – produsert i Hannover fra 1956. Dette gjør Transporter til det mest suksessrike europeiske nyttekjøretøyet gjennom tidene.
- Transporter har opparbeidet seg status som kult-kjøretøy i flere generasjoner, men samtidig løser den i moderne drakt jobben for håndverkere og bedrifter hver eneste dag, verden over, sier Eirik Irgens Kristoffersen, direktør for Volkswagen Nyttekjøretøy i Harald A. Møller AS.
Fra T1 til sjette generasjon T6.1, var én plattform grunnlaget for alle derivater – fra varebiler til campingbilikoner. Siden den gang har bredden og fleksibiliteten utviklet seg videre, og i dag er fullelektriske Volkswagen ID. Buzz Cargo også blitt et moderne ikon med tydelige linjer tilbake til mars 1950.
Arven lever videre
Syvende generasjon Volkswagen Transporter fikk sin verdenspremiere i Hannover i september 2024, og interessen er stor i markedet for bilen som gjennom generasjoner har definert hva et nyttekjøretøy skal være.
- Volkswagen Transporter er et fullblods nyttekjøretøy, og denne modellen har vært en av de mest markante modellene våre siden den først ble lansert for 75 år siden. Så handler konkurransefortrinnet vårt om enda mer enn bare en attraktiv modell og gode priser. Kjøper du en Transporter får du samtidig tilgang til det jeg vil beskrive som det mest kompetente forhandlerapparatet for varebiler i Norge, sier Irgens Kristoffersen.
VW Buss: Fakta som imponerer
5,580 Tyske mark
Prisen for en Volkswagen Type 2 i 1950.
9
Høyeste antall seter tilgjengelig i VW Buss
760 kg
Nyttelast i første generasjon VW Buss.
1956
Produksjonen av Volkswagen Transporter starter i Hanover.
L53
Fargekoden til Sealing Wax Red, en av de vakreste fargene til VW T1.
7
Antall brytere og kontroller på dashbordet i en T2-buss fra 1967.
18 kW/25 hk
Effekten på motoren til VW Buss i 1950.
M113
Bestillingskode for Safari-vinduene, de nedfellbare frontrutene på T1.
2
Antall VW Bus som ble eksportert til USA det første året, i 1950.
82 kW/112 hk
Effekten til den kraftigste VW T3-bussen (2,1 liters vannkjølt boksermotor)
50° 30’
Installasjonsvinkel for den første dieselmotoren i VW T3.
7
Antall generasjoner av VW Buss
241
Nøyaktig modellbetegnelse for Samba-bussen med 9-seter.
1969
Woodstock.
250 kW/340 hk
Foreløbig den høyeste effekten i ID. Buzz GTX.
75
Antall år VW Buss har blitt produsert –lengre enn noe annet nyttekjøretøy av samme type.