vw vinterdekk og sommerdekk

Vinterdekk og sommerdekk
Alt du bør vite

Smart og riktig vedlikehold av bildekk gir langvarig ytelse. Når bør du skifte fra sommerdekk til vinterdekk, eller fra vinterdekk til sommerdekk? Det er ikke alltid like lett å vite i Norge. 

Selv med de beste dekkene er du nødt til å tilpasse kjøringen etter årstiden. Til syvende og sist er det dekkene som er din direkte forbindelse med veien – og den kan være alt fra isende kald til glødende varm. Dårlige dekk kan gjøre utfallet av en bilulykke fatal, mens gode dekk kan være redningen i mange tilfeller. 

Når bør du skifte til vinter eller sommerdekk?

En generell huskeregel for skifte av dekk kan være at når temperaturen synker under 7 °C etter sommersesong er det på tide å skifte til vinterdekk. Motsatt etter endt vintersesong. Når prognosene viser en stabil temperatur over 7 °C er det hensiktsmessig å skifte til sommerdekk. Merk at temperaturene i Norge har stor variasjon og vi kan oppleve temperaturer under 7 °C selv etter vårdager med over 20 °C. Dette gjør det utfordrende å vite eksakt når man bør foreta dekkskiftet.

Ettertrekkning av hjulbolter

Det er aldri behov for ettertrekking av hjulbolter dersom hjulboltene trekkes til med riktig moment og felgen ligger korrekt an mot navet når dekk skiftes. Dersom det er mye rust på navet eller du har uoriginale felger der det må brukes sentreringsringer, risikerer du at felgen ikke legger seg inntil navet riktig. Det betyr at det ikke blir riktig sentrert, og deretter vil kunne løsne under kjøring. I instruksjonsboken står korrekt moment oppført. Sjekk derfor instruksjonsbok for korrekt veiledning.

Krav og regler til dekk

Det er ikke krav til bruk av piggdekk i vinterhalvåret i Norge, men for personbiler med totalvekt under 3500 kg må du ha dekk på bilen som er tilpasset kjøreforholdene som innfrir følgende lovpålagte krav*:

  • Mønsterdybden skal være minimum 3 mm uansett dekktype og føre i perioden mellom 1. november og første mandag etter 2. påskedag
  • Pigger er kun tillatt på vinterdekk (unntak for motorsykkel og traktor)
  • Benyttes piggdekk, skal kjøretøyet ha piggdekk på alle hjul   
  • Med feil dekk i sommersesong eller vintersesong utsetter du deg selv og andre for fare. Sørg alltid for å ha optimale dekk på bilen tilpasset forholdene på veien. 

*Piggdekk kan brukes fra 1. november til og med første mandag etter 2. påskedag. I landets tre nordligste fylker er tilsvarende periode fra 16. oktober til og med 30. april. Det er anledning til å bruke piggdekk utenom disse datoene dersom føret og været krever det. 

* Kilde: Statens VegvesenOpens an external link

regler og krav til dekk
Misforståelser om vinter-og sommerdekk
  1. Uten snø trenger man ikke vinterdekk? 
    Selv om det sjelden snør hos deg, er det påbudt med bruk av egnede dekk ved vinterlige forhold. Disse dekkene er ikke utviklet bare for snø og is, men også for lave temperaturer.
  2. Vinterdekk slites raskere?
    Vinterdekk er laget med en mykere gummiblanding for å sikre best grep på vinterlig føre. Hvor raskt vinterdekkene slites, avhenger av hvor mange kilometer du kjører og kjørestil – akkurat som med sommerdekk.
  3. Det er nok med to vinterdekk?
    Nei, du må bruke fire vinterdekk. Monterer du vinterdekk kun på de fremre drivhjulene, bedres veigrepet ved igangkjøring, men ikke i svinger og når du bremser.
Misforståelser om vinterhjul og sommerdekk vw

Fordeler vinterdekk og sommerdekk

Fordeler med vinterdekk vw

Vinterdekk

Vinterdekk er utviklet for is og snø, og for lave temperaturer. Dekkene leder bort vann, graver seg fast i snøen og er alltid fleksible – uansett underlag og lave temperaturer. 

  1. Slitebanesammensetning: Myk også ved lave temperaturer. Takket være den høye andelen naturgummi forblir gummien myk når temperaturen synker.
  2. Profillameller: Bedre veigrep på is og snø. På grunn av de fine rillene oppstår det ved igangkjøring mange gripekanter som graver seg ned i underlaget. Snøen fester seg i lamellene – og snø gir godt grep på snø
  3. Profil: Godt grep på vinterføre. Profilen avleder vann og sørger for en god sideveis støtte. Snøen kan trykkes inn i de brede rillene.

Bestill dekkskift til vinterdekk i vår digitale tjeneste BilholdOpens an external link – 24 timer i døgnet. 

Fordeler med sommerdekk vw

Sommerdekk

Sommerdekk er best egnet for varme sommerdager. Straks temperaturen stiger over 7 °C, er sommerdekk den klare vinneren. Den spesielle gummiblandingen i sommerdekk mykner ikke, selv ikke når asfalten får temperatur på inntil 50 °C. Dette gir bedre veigrep, bedre stabilitet i svinger og kortere bremselengde. Her får du flere gode grunner for å bruke sommerdekk over 7 °C.

  1. Riktig profil for sommeren: Sommerdekk er optimalt tilpasset tørre og våte sommerlige veier. 
  2. Lavere drivstofforbruk: Sommerdekk har en lavere rullemotstand og reduserer dermed drivstofforbruket.
  3. Mindre slitasje ved høye temperaturer: Takket være dekkenes spesielle materiale slites sommerdekk mindre enn vinterdekk når det er varmt og når du kjører i høy hastighet.

Bestill dekkskift til sommerdekk i vår digitale tjeneste BilholdOpens an external link – 24 timer i døgnet. 

Bremselengde med vinterdekk

Hvorfor bør du skifte til vinterdekk? Det er ganske enkelt fordi de gir bedre veigrep, kortere bremselengde og dermed mindre risiko for ulykke når temperaturen er under 7 °C. Det gjelder uansett om det snør eller regner.

Bremselengde med vinterdekk

Bremselengde i 40 km/t på snødekt veibane.

Med vinterdekk: 29 m
Med sommerdekk: 61 m
Testforhold under 0 °C, kilde: Touring Club Schweiz.

Bestill dekkskift

Vi skifter dekkene for deg. Bestill dekkskift eller dekkhotell i vår digitale tjeneste BilholdOpens an external link – 24 timer i døgnet. 

Les mer om Bilhold

Nyttige snarveier

Vilkår Volkswagen

  • Priser og utstyr: Avbildede bilmodeller vist på denne nettsiden kan avvike fra bilmodellutvalget som tilbys i Norge. Bilene kan også være avbildet med utstyr som medfører ekstra kostnader eller med lakkfarger/utstyr som ikke er tilgjengelig for visse bilmodeller/utstyrsversjoner som tilbys i Norge. Alle bilmodell- og utstyrspriser, med unntak av priser på våre helelektriske biler/varebiler med totalpris under 500 000 (som har mva.-fritak), er oppgitt i norske kroner inkludert mva., vektavgift, frakt- og leveringsomkostninger levert Oslo. Frakt til forhandler utenfor Oslo og årsavgift kommer i tillegg. Beregnet bilavgift er mva.-fri og oppgitt uten mva. Informasjon om priser, spesifikasjoner, standardutstyr, ekstrautstyr, setetrekk og farger kan endres uten forvarsel. Sjekk derfor alltid med din lokale Volkswagen forhandler at bil med ønskede spesifikasjoner faktisk kan leveres med det utstyret du ønsker. Vær oppmerksom på at alle tilvalg av ekstrautstyr øker totalvekten på kjøretøyet som igjen påvirker WLTP-utslippsberegning, eventuell rekkevidde og endelig pris på bilen. Rekkevidde: Oppgitt rekkevidde er den maksimale rekkevidden oppnådd målt etter WLTP-testprosedyre. Rekkevidden påvirkes av ulike faktorer slik som; valgt ekstrautstyr, nyttelast, taklast, bagasje, tilhengervekt, drivlinje og antall passasjerer da dette er med på å øke vekten. Rekkevidden vil også kunne påvirkes ytterligere av alt fra kjørestil, hastighet, felgstørrelse og kjøreforhold til utetemperatur og bruk av komfort- og funksjonsutstyr under kjøring. Ladeeffekt: Alle oppgitte verdier for ladeeffekt er maksimalverdier. Hvilken ladeeffekt som oppnås avhenger av flere faktorer; batteritemperatur og batteriprosent ved ladestart og/eller antall brukere i en ladestruktur kan også begrense ladeeffekten. For DC-lading er det helt normalt at ladeeffekten vil stige raskt for så å starte en gradvis reduksjon i ladeeffekten. For både AC-og DC-lading vil ladeeffekten reduseres betydelig når man overstiger 80% SOC (batteriets ladenivå). Finansiering: All privat finansiering forutsetter minst 30% egenkapital og finansiering gjennom vårt finansieringsselskap Volkswagen Financial Services. Renten er flytende. Det tas til enhver tid forbehold om skrivefeil, feil i priser og bilder på nettsiden.