Slik opprettholder du batteriets levetid
Batterikapasiteten til en elbil påvirkes blant annet av alder, antall ladesykluser og ytre forhold. Men du kan også bidra til å utsette aldringsprosessen.
Les mer om dette og om batteriets levetid her:
- Moderne elbiler er utstyrt med litiumionbatterier.
- Disse batteriene har som oftest fortsatt igjen 70–80% av sin opprinnelige kapasitet etter 8–10 år hvis de behandles riktig.
- Hvis du lader og bruker batteriet riktig, holder det lenger.
Ytelse og rekkevidde
Elektromotorer krever i utgangspunktet svært lite vedlikehold. De har for eksempel ikke slitedeler som manuell girkasse eller tannreim. Når det gjelder bilens forventede levetid, er det stort sett ett spørsmål som gjelder: Hvor lenge holder egentlig batteriet?
Elbilene fra Volkswagen bruker litiumionbatterier fordi de har forholdsvis høy energi- og effekttetthet. De kan lagre mye energi per kilo og avgi høy effekt innenfor et bestemt tidsrom. Likevel er det ikke til å unngå at egenskapene endrer seg med alderen:
- Batteriets indre motstand øker. Dette kan for eksempel føre til effekttap, for eksempel under akselerasjon.
- Kapasiteten avtar, og det kan føre til at den maksimale rekkevidden reduseres.
Garantert ytelse
Vi vil selvfølgelig at batteriets kapasitet og ytelse skal opprettholdes så lenge som mulig. Det antas at moderne litiumionbatterier som de som brukes i elbilene fra Volkswagen, fortsatt vil ha 70% kapasitet etter 8–10 år ved riktig bruk. I de fleste tilfeller til og med litt mer. Og levetiden er mye lenger. Volkswagen tilbyr en tilsvarende garanti på batteriet.
Batterier eldes ikke bare med tiden
Tilstanden til batteriet i en elbil vises med «State of Health» (SoH). Den påvirkes hovedsakelig av to faktorer: faktisk alder og syklusalder. Også antallet ladesykluser påvirker kapasiteten til et litiumionbatteri. Man regner med at et batteri kan lades 500 til 1000 ganger i løpet av levetiden. Moderne litiumionbatterier, som brukes i de fleste elbiler, skal ha en kapasitet på hele 3000 ladesykluser. I tillegg kan faktorer som svært høye eller lave temperaturer eller svært sportslig kjøring påvirke levetiden. Du kan bidra til at kapasiteten opprettholdes lenger, ved å følge noen enkle tips. Disse gjelder også for batterier i ladbare hybrider.
Dette kan forlenge batteriets levetid:
Den ideelle temperaturen for elbilbatterier er mellom 15 og 25 grader. Hvis det er for varmt, blir den antatte levetiden kortere, og ladeeffekten reduseres. Her er det ikke bare utetemperaturen som spiller inn. Det genereres også varme når batteriet lades og utlades. Denne varmeutviklingen påvirkes av en aktiv batterikjøling. Hvis du vil gjøre noe bra for bilen din, bør du parkere den i skyggen og ikke lade batteriet helt opp på varme dager. Kulde påvirker også elbilbatteriet negativt. Ved lave temperaturer øker den elektriske motstanden i batteriet, og det tar dermed opp mindre energi. Tips: Lad batteriet rett etter kjøring om vinteren. Da er batteriet fortsatt varmt, og det belastes ikke like mye. Det er en stor fordel å ha en garasje å parkere bilen i om vinteren.
Ideelt sett skal ladenivået ligge mellom 20 og 80%. Hvis du skal kjøre langt, kan du selvfølgelig lade bilen helt opp – men da bør du også kjøre av gårde i løpet av kort tid. Batteristyringssystemer (BMS) kan avslutte ladingen når batteriet er ladet til et bestemt nivå, overvåke spenningen til de enkelte cellene og registrere utetemperaturen. Ved behov slår de også på oppvarming eller avkjøling. Volkswagen har to sikkerhetsbuffere som beskytter elbilens batterisystem mot skadelig overlading eller mot å bli helt utladet. Den innebygde ladestyringen overvåker ladeprosessen og beskytter mot skader.
Når du må lade bilen mens du er på farten, er det fristende å hurtiglade bilen på en hurtigladestasjon, slik at du kommer deg videre så fort som mulig. Det er ikke noe problem, så lenge du ikke gjør det for ofte. Langsom saktelading med vekselstrøm (AC-lading) er nemlig bedre for elbilbatteriet enn hurtiglading med likestrøm (DC-lading. Det beste er å lade bilen hjemme med en elbillader. Sammenlignet med hurtiglading krever lading fra en elbillader mer planlegging basert på strømpris og neste avreisetid.
Hvis bilen ikke brukes over en lengre periode, bør den parkeres et sted hvor den er beskyttet og det er tørt. Hvis den står ubrukt i flere uker, anbefales det også å kontrollere ladenivået regelmessig. Det bør ligge i det midtre området. Derfor kan det hende du må lade bilen innimellom. Det beste er hvis ladenivået holder seg på rundt 60%.
Det høye dreiemomentet til en elbil gir rask akselerasjon fra start. Det er dette som gjør kjøringen gøy for mange. Samtidig krever det svært mye energi fra batteriet når effektbehovet plutselig øker kraftig. Det betyr at du må lade oftere. Går man ut fra at elbilbatteriets kapasitet og dermed bilens rekkevidde reduseres etter 500–1000 ladinger, er det lurt å ikke fremskynde denne prosessen ytterligere. Du bør altså kjøre jevnt og forutseende og unngå å gi full gass for ofte. Det bidrar til å forlenge batteriets levetid.