Du kan forlenge levetiden til elbilbatteriet ved å følge noen enkle tips

Slik opprettholder du batteriets levetid

Batterikapasiteten til en elbil påvirkes blant annet av alder, antall ladesykluser og ytre forhold. Men du kan også bidra til å utsette aldringsprosessen.

Les mer om dette og om batteriets levetid her:

  • Moderne elbiler er utstyrt med litiumionbatterier.
  • Disse batteriene har som oftest fortsatt igjen 70–80% av sin opprinnelige kapasitet etter 8–10 år hvis de behandles riktig.
  • Hvis du lader og bruker batteriet riktig, holder det lenger.

Ytelse og rekkevidde

Elektromotorer krever i utgangspunktet svært lite vedlikehold. De har for eksempel ikke slitedeler som manuell girkasse eller tannreim. Når det gjelder bilens forventede levetid, er det stort sett ett spørsmål som gjelder: Hvor lenge holder egentlig batteriet?

Elbilene fra Volkswagen bruker litiumionbatterier fordi de har forholdsvis høy energi- og effekttetthet. De kan lagre mye energi per kilo og avgi høy effekt innenfor et bestemt tidsrom. Likevel er det ikke til å unngå at egenskapene endrer seg med alderen:

  • Batteriets indre motstand øker. Dette kan for eksempel føre til effekttap, for eksempel under akselerasjon.
  • Kapasiteten avtar, og det kan føre til at den maksimale rekkevidden reduseres.
Et elbilbatteri har en levetid på over ti år

Garantert ytelse

Vi vil selvfølgelig at batteriets kapasitet og ytelse skal opprettholdes så lenge som mulig. Det antas at moderne litiumionbatterier som de som brukes i elbilene fra Volkswagen, fortsatt vil ha 70% kapasitet etter 8–10 år ved riktig bruk. I de fleste tilfeller til og med litt mer. Og levetiden er mye lenger. Volkswagen tilbyr en tilsvarende garanti på batteriet.

Batterier eldes ikke bare med tiden

Tilstanden til batteriet i en elbil vises med «State of Health» (SoH). Den påvirkes hovedsakelig av to faktorer: faktisk alder og syklusalder. Også antallet ladesykluser påvirker kapasiteten til et litiumionbatteri. Man regner med at et batteri kan lades 500 til 1000 ganger i løpet av levetiden. Moderne litiumionbatterier, som brukes i de fleste elbiler, skal ha en kapasitet på hele 3000 ladesykluser. I tillegg kan faktorer som svært høye eller lave temperaturer eller svært sportslig kjøring påvirke levetiden. Du kan bidra til at kapasiteten opprettholdes lenger, ved å følge noen enkle tips. Disse gjelder også for batterier i ladbare hybrider.

Dette kan forlenge batteriets levetid:

1
Vær oppmerksom på temperaturen

Den ideelle temperaturen for elbilbatterier er mellom 15 og 25 grader. Hvis det er for varmt, blir den antatte levetiden kortere, og ladeeffekten reduseres. Her er det ikke bare utetemperaturen som spiller inn. Det genereres også varme når batteriet lades og utlades. Denne varmeutviklingen påvirkes av en aktiv batterikjøling. Hvis du vil gjøre noe bra for bilen din, bør du parkere den i skyggen og ikke lade batteriet helt opp på varme dager. Kulde påvirker også elbilbatteriet negativt. Ved lave temperaturer øker den elektriske motstanden i batteriet, og det tar dermed opp mindre energi. Tips: Lad batteriet rett etter kjøring om vinteren. Da er batteriet fortsatt varmt, og det belastes ikke like mye. Det er en stor fordel å ha en garasje å parkere bilen i om vinteren.

Illustrasjon: En dame lader sin vw id3 om vinteren.
2
Ikke lad batteriet helt opp for ofte

Ideelt sett skal ladenivået ligge mellom 20 og 80%. Hvis du skal kjøre langt, kan du selvfølgelig lade bilen helt opp – men da bør du også kjøre av gårde i løpet av kort tid. Batteristyringssystemer (BMS) kan avslutte ladingen når batteriet er ladet til et bestemt nivå, overvåke spenningen til de enkelte cellene og registrere utetemperaturen. Ved behov slår de også på oppvarming eller avkjøling. Volkswagen har to sikkerhetsbuffere som beskytter elbilens batterisystem mot skadelig overlading eller mot å bli helt utladet. Den innebygde ladestyringen overvåker ladeprosessen og beskytter mot skader.

Illustrasjon: Displayet til en ID. viser 80% ladenivå.
3
Skånsom lading

Når du må lade bilen mens du er på farten, er det fristende å hurtiglade bilen på en hurtigladestasjon, slik at du kommer deg videre så fort som mulig. Det er ikke noe problem, så lenge du ikke gjør det for ofte. Langsom saktelading med vekselstrøm (AC-lading) er nemlig bedre for elbilbatteriet enn hurtiglading med likestrøm (DC-lading. Det beste er å lade bilen hjemme med en elbillader. Sammenlignet med hurtiglading krever lading fra en elbillader mer planlegging basert på strømpris og neste avreisetid.

Illustrasjon: skånsom lading vw id3
4
Forebyggende tiltak når bilen står lenge i ro

Hvis bilen ikke brukes over en lengre periode, bør den parkeres et sted hvor den er beskyttet og det er tørt. Hvis den står ubrukt i flere uker, anbefales det også å kontrollere ladenivået regelmessig. Det bør ligge i det midtre området. Derfor kan det hende du må lade bilen innimellom. Det beste er hvis ladenivået holder seg på rundt 60%.

Illustrasjon: En mann sitter på kafé med laptopen sin, og utenfor står en VW ID.3 parkert.
5
Kjør jevnt

Det høye dreiemomentet til en elbil gir rask akselerasjon fra start. Det er dette som gjør kjøringen gøy for mange. Samtidig krever det svært mye energi fra batteriet når effektbehovet plutselig øker kraftig. Det betyr at du må lade oftere. Går man ut fra at elbilbatteriets kapasitet og dermed bilens rekkevidde reduseres etter 500–1000 ladinger, er det lurt å ikke fremskynde denne prosessen ytterligere. Du bør altså kjøre jevnt og forutseende og unngå å gi full gass for ofte. Det bidrar til å forlenge batteriets levetid.

Illustrasjon: Flere VW ID.-modeller kjører etter hverandre.
ID.-familien

Vil du bestille prøvekjøring eller bygge din egen bil?

ID.-familien

Vil du bestille prøvekjøring eller bygge din egen bil?

vw id3, id4, id5, id buzz

Ta en nærmere titt på modellene i ID.-familien. Avtal prøvekjøring med en forhandler i nærheten. Du kan også bygge drømmebilen i konfiguratoren.

Vilkår Volkswagen

Avbildede bilmodeller vist på denne nettsiden kan avvike fra bilmodellutvalget som tilbys i Norge. Bilene kan også være avbildet med utstyr som medfører ekstra kostnader eller med lakkfarger/utstyr som ikke er tilgjengelig for visse bilmodeller/utstyrsversjoner som tilbys i Norge. Alle bilmodell- og utstyrspriser, med unntak av priser på våre helelektriske biler/varebiler med totalpris under 500 000 (som har mva.-fritak), er oppgitt i norske kroner inkludert mva., vektavgift, frakt- og leveringsomkostninger levert Oslo. Frakt til forhandler utenfor Oslo og årsavgift kommer i tillegg. Beregnet bilavgift er mva.-fri og oppgitt uten mva. Informasjon om priser, spesifikasjoner, standardutstyr, ekstrautstyr, setetrekk og farger kan endres uten forvarsel. Sjekk derfor alltid med din lokale Volkswagen‑forhandler at bil med ønskede spesifikasjoner faktisk kan leveres med det utstyret du ønsker. Vær oppmerksom på at alle tilvalg av ekstrautstyr øker totalvekten på kjøretøyet som igjen påvirker WLTP-utslippsberegning, eventuell rekkevidde og endelig pris på bilen. Oppgitt rekkevidde er den maksimale rekkevidden oppnådd målt etter WLTP-testprosedyre. Rekkevidden påvirkes av ulike faktorer slik som; valgt ekstrautstyr, nyttelast, taklast, bagasje, tilhengervekt, drivlinje og antall passasjerer da dette er med på å øke vekten. Rekkevidden vil også kunne påvirkes ytterligere av alt fra kjørestil, hastighet, felgstørrelse og kjøreforhold til utetemperatur og bruk av komfort- og funksjonsutstyr under kjøring. Alle oppgitte verdier for ladeeffekt er maksimalverdier. Hvilken ladeeffekt som oppnås avhenger av flere faktorer; batteritemperatur og batteriprosent ved ladestart og/eller antall brukere i en ladestruktur kan også begrense ladeeffekten. For DC-lading er det helt normalt at ladeeffekten vil stige raskt for så å starte en gradvis reduksjon i ladeeffekten. For både AC-og DC-lading vil ladeeffekten reduseres betydelig når man overstiger 80% batterinivå. Leasing og lån forutsetter finansiering i Volkswagen Financial Services. Renten er flytende, og kan endres frem til utleveringsdato, samt at den følger normal renteutvikling i hele finansieringsperioden. Det tas til enhver tid forbehold om skrivefeil, feil i priser og bilder på nettsiden. We / VW Connect Plus lisens og We / VW Connect gjelder i hhv. 2 år fra bilens første registreringsdato. De digitale ytelsene leveres av Volkswagen AG, og forutsetter aksept av vilkår, egen profil og bruk av applikasjon(er) fra Volkswagen AG. Etter utløpsdatoene angitt over kan tjenestene, forutsatt tilgjengelighet fra produsenten og at bilen har relevant programvare installert, forlenges hos Volkswagen AG.