Hurtiglading

Hurtiglading av elbil er svært effektivt, og er godt utbygget i store deler av landet. Med bilens ruteplanlegger kan du enkelt kjøre lange strekninger uten tidkrevende ladestopp.

Elbil lader ved offentlig hurtigladestasjon for elbiler

Ladestasjon for hurtiglading er elbilens er svar på bensinstasjoner for fossilbiler. Hurtigladerne driftes av ulike ladeoperatører og betalingsalternativer kan variere fra operatør til operatør. For å kunne hurtiglade kreves en spesiell ladekabel, men alle steder med hurtiglader i Norge har slike kabler fastmontert til stasjonen slik at du ikke trenger egen ladekabel. 

Ladetid og ladeeffekter (DC-lading)

 

 

Bilmodell

Ladetid (10-80%)

Hastighet

ID.3

Pro: 351 min (5-80%)
Pro S: 301 min (5-80%)

Pro: inntil 1201 kW
Pro S: inntil 1701 kW

ID.4

28 min

Pure: Inntil 115 kW
Pro: Inntil 135 kW
Pro 4MOTION: Inntil 175 kW
GTX: Inntil 175 kW

ID.5

28 min

Pro: Inntil 135 kW
GTX: Inntil 175 kW

ID.7

28 min

Inntil 175 kW

ID.7 stasjonsvogn

28 min

Inntil 175 kW

ID. Buzz

Pro: 30 min (5-80%)
GTX: Under 301  min

Pro: Inntil 170 kW
GTX: Inntil 200 kW

ID. Buzz Cargo

N/A

Inntil 185 kW

Ladetid (10-80%)

Pro: 351 min (5-80%)
Pro S: 301 min (5-80%)

Hastighet

Pro: inntil 1201 kW
Pro S: inntil 1701 kW

Slik oppnår du maksimal ladeeffekt

Hvordan du oppnår maksimal ladeeffekt avhenger av flere faktorer. Her er tre viktige faktorer på hvordan man oppnår maksimal ladeeffekt og kortest ladetid neste gang du har behov for å hurtiglade en elbil fra Volkswagen:

  1. Batteritemperatur
    Start kjøreturen med høy batteriprosent (SOC) og kjør en lengre tur, slik at batteriet er varmt når ladingen startes. Er batteriet for kaldt, begrenses ladeeffekten. Varmt batteri oppnås ved aktiv kjøring på landevei, eller ved høy hastighet på motorvei.

    Varmt batteri kan også oppnås ved bruk av forvarming av høyvoltsbatteriet* for raskere hurtiglading ved lave temperaturer. Under kjøring, basert på gjeldende ruteplanlegging med planlagte ladestopp. HV-batteriet varmes automatisk opp til optimal temperatur ved planlagt ladestopp. Forvarming av HV-batteriet kan også startes og stoppes manuelt i lade-menyen. Lade-menyen oppgir om optimalisering er mulig og hvor lang tid det vil ta før den optimale HV-batteritemperaturen er nådd. 
  2. Lav batteriprosent (SOC)
    Start ladingen når batteriprosenten er 10% eller lavere. Maksimal ladeeffekt oppnås fra tomt batteri til ca. 30% batterinivå (SOC). Ladeeffekten vil deretter reduseres for å skåne batteriet.  
  3. Ikke lad elbilen på samme lader med en annen elbil
    Noen ladeoperatører tilbyr hurtigladere med ett par ladeplugger (CCS/CHadeMO) på hver side av ladestasjonen. Her kan en elbil kobles til på hver side, slik at to elbiler kan lades samtidig. Lades to elbiler på samme lader vil tilgjengelig effekt fordeles mellom bilene som lader, slik at alle får strøm. Dette resulterer i at den maksimale effekten ofte blir lavere enn det elbilen kan ta i mot. 

Les mer: Slik oppnår du høyest mulig ladeeffekt om vinteren

*Gjeldende for ID.4, ID.5 og ID.7.

Betalingsløsninger
Betalingsløsninger for hurtiglading av VW elbil

Hurtiglading med ladebrikke, ladekort eller app

Den raskeste og enkleste måten å betale for hurtiglading er å benytte ladebrikke eller ladekort. De fleste ladeoperatørene på markedet tilbyr egne ladebrikker. Husk å registrere ladebrikken hos ønsket ladeoperatør før du drar avgårde på tur.  

Har du ikke ladebrikke tilgjengelig, kan du laste ned ladeoperatøren egen App. Det er like billig å lade med app som ved å bruke ladebrikke, men ikke like raskt, enkelt og effektivt. App for hurtiglading lastes ned fra App Store eller Play Store. 

Andre betalingsløsninger

Det finnes en rekke ulike betalingsløsninger i tillegg til ladebrikke, avhengig av hvilken operatør du hurtiglader hos. Ulike alternativ kan være SMS, ladekort, app (GoCharge, EasyPark, Bil i Oslo), bankkort eller betaling via VIPPS. Informasjon om hvilke betalingsløsninger som støttes finner du på ladestasjonen og kan variere mellom de ulike ladeoperatørene.

Priser på hurtiglading
priser på hurtiglading av elbil

Hvor mye det koster for hurtiglading av elbil avhenger blant annet av:

  1. Hvilken ladeoperatør du ønsker å lade hos. Ladeoperatørene på markedet i dag opererer med ulike priser og rabattordninger.
  2. Jo høyere den maksimale ladeeffekten på laderen er, jo dyrere blir prisen per kWh.

I dag opererer ladeoperatørene kun med pris per overførte kWh, uansett hastighet.  

We Charge – din perfekt følgesvenn på korte og lengre turer

Med We Charge kan du lade på ladestasjoner over hele Europa. Velg et abonnement skreddesydd dine behov og få reduserte ladepriser hos flere ladeoperatører tilknyttet We Charge i Norge. 

Les mer og bestill ladekort

Ruteplanlegger

Planlegg og finn ladestasjoner på din neste kjøretur 

Usikker på hvor mange ladestopp du trenger på din neste planlagte kjøretur? Finn ladestasjoner og planlegg ladestopp langs ruten med vår ruteplanlegger. Vår ruteplanlegger gjør reisen mer forutsigbar. 

Ladekontakten Combined Charging System (CCS)

CCS hurtiglading ladestøpsel
CCS (Combined Charging System). 

Både dagens og fremtidens elbiler fra Volkswagen bruker CCS-løsningen og med Combo 2-ladekontakten kan du lade ved alle offentlige ladestasjoner med en ladeeffekt for likestrøm fra 22 kW. I Europa er CCS-lading (Combined Charging System) standard for hurtiglading og lynlading. Dette er rullet ut globalt og er den gjeldende standarden i Europa. 

ID.-familien fra Volkswagen

Bestill prøvekjøring, eller bygg din drømmebil?

ID.-familien fra Volkswagen

Bestill prøvekjøring, eller bygg din drømmebil?

vw id3 elbil

Ta en nærmere titt på ID.-familien. Bestill prøvekjøring hos en av våre forhandlere, eller bygg din drømmebil i vår konfigurator. 

Nyttige snarveier

Vilkår Volkswagen

1.
Foreløbig verdi. Endelige verdier vil foreligge etter endelig typegodkjenning.
Avbildede bilmodeller vist på denne nettsiden kan avvike fra bilmodellutvalget som tilbys i Norge. Bilene kan også være avbildet med utstyr som medfører ekstra kostnader eller med lakkfarger/utstyr som ikke er tilgjengelig for visse bilmodeller/utstyrsversjoner som tilbys i Norge. Alle bilmodell- og utstyrspriser, med unntak av priser på våre helelektriske biler/varebiler med totalpris under 500 000 (som har mva.-fritak), er oppgitt i norske kroner inkludert mva., vektavgift, frakt- og leveringsomkostninger levert Oslo. Frakt til forhandler utenfor Oslo og årsavgift kommer i tillegg. Beregnet bilavgift er mva.-fri og oppgitt uten mva. Informasjon om priser, spesifikasjoner, standardutstyr, ekstrautstyr, setetrekk og farger kan endres uten forvarsel. Sjekk derfor alltid med din lokale Volkswagen‑forhandler at bil med ønskede spesifikasjoner faktisk kan leveres med det utstyret du ønsker. Vær oppmerksom på at alle tilvalg av ekstrautstyr øker totalvekten på kjøretøyet som igjen påvirker WLTP-utslippsberegning, eventuell rekkevidde og endelig pris på bilen. Oppgitt rekkevidde er den maksimale rekkevidden oppnådd målt etter WLTP-testprosedyre. Rekkevidden påvirkes av ulike faktorer slik som; valgt ekstrautstyr, nyttelast, taklast, bagasje, tilhengervekt, drivlinje og antall passasjerer da dette er med på å øke vekten. Rekkevidden vil også kunne påvirkes ytterligere av alt fra kjørestil, hastighet, felgstørrelse og kjøreforhold til utetemperatur og bruk av komfort- og funksjonsutstyr under kjøring. Alle oppgitte verdier for ladeeffekt er maksimalverdier. Hvilken ladeeffekt som oppnås avhenger av flere faktorer; batteritemperatur og batteriprosent ved ladestart og/eller antall brukere i en ladestruktur kan også begrense ladeeffekten. For DC-lading er det helt normalt at ladeeffekten vil stige raskt for så å starte en gradvis reduksjon i ladeeffekten. For både AC-og DC-lading vil ladeeffekten reduseres betydelig når man overstiger 80% batterinivå. Leasing og lån forutsetter finansiering i Volkswagen Financial Services. Renten er flytende, og kan endres frem til utleveringsdato, samt at den følger normal renteutvikling i hele finansieringsperioden. Det tas til enhver tid forbehold om skrivefeil, feil i priser og bilder på nettsiden. We / VW Connect Plus lisens og We / VW Connect gjelder i hhv. 2 år fra bilens første registreringsdato. De digitale ytelsene leveres av Volkswagen AG, og forutsetter aksept av vilkår, egen profil og bruk av applikasjon(er) fra Volkswagen AG. Etter utløpsdatoene angitt over kan tjenestene, forutsatt tilgjengelighet fra produsenten og at bilen har relevant programvare installert, forlenges hos Volkswagen AG.