vw id buzz cargo bergans

Store endringer i varetransport:
– De som ikke gjør konkrete grep nå
, blir frakjørt

Nå skal klima- og miljøhensyn vektes minst 30 prosent i offentlige anbud. 8 av 10 private virksomheter ønsker å bli mer miljøvennlige. Bergans har allerede gjort noe med det.

– Å kjøre elbil var det eneste riktige for oss, sier Yngvill Ofstad, ansvarlig for bærekraft hos Bergans. 

Klesprodusenten har tilbudt reparasjoner av plaggene de produserer siden 1908, og siden 2018 har de gjort tilbudet mer kjent og tilgjengelig ved å sette elektrisk motor og hjul på systua. Men i starten hadde elektrifiseringen sin pris: 

– Den første elbilen vår hadde noen klare begrensninger. Vi måtte lade ofte – og det tok tid, forteller Ofstad.

Ny verden med ID. Buzz Cargo

I 2023-utgaven av «Tour de Sy» har de satset på en spesialinnredet ID. Buzz Cargo.

– Dette er noe helt annet. Komforten er som i en personbil, sier Ofstad.

– Rekkevidden er også av en annen verden: Vi kan for eksempel kjøre fra hovedkontoret i Asker til Trondheim med bare ett ladestopp, og ladingen går veldig mye raskere, legger hun til.

vw id buzz cargo varebil bergans

I tillegg har ID. Buzz Cargo god nok plass til et imponerende byggverk i eikefiner, som rommer syutstyr, to symaskiner og to sybord som kan slås opp for innsats ute i felten.

– Dette har fungert helt strålende. Og bilen vekker virkelig oppsikt! Folk stopper og tar bilder av bilen og innredningen.

--:--

Bærekraft i praksis

For Bergans er «Tour de Sy» bærekraft i praksis: De gir kvalitetsplagg et lenger liv. 

– På samme måte er det å bytte en varebil med dieselmotor til en ID. Buzz Cargo et konkret grep for at også din bedrift kan bidra til det grønne skiftet, sier Fredrik Matheson, direktør for Volkswagen Nyttekjøretøy.

 Siden ID. Buzz Cargo er helelektrisk, så er bilen utslippsfri i bruk.

– Så sant du lader med strøm fra fornybare kilder, noe vi er heldige å ha god tilgang på i Norge, er bilen utslippsfri i bruk, poengterer Matheson. 

I tillegg er det tatt store grep fra produsenten for å redusere utslipp i produksjonen av bilene.

Kanskje du vil vite mer om hvor mye CO2 som slippes ut under produksjonen av Volkswagen ID. Buzz Cargo? Informasjon rundt utslipp under produksjon, bruk og gjenvinning finner du her (last ned pdf)

vw id buzz cargo varebil

Så mye spares

Ser vi kun på bruksfasen og forutsetter at bilen blir ladet med norsk vannkraft, blir regnskapet for CO2-reduksjon enkelt: Dersom en ID. Buzz Cargo erstatter en dieseldrevet varebil i tilsvarende størrelse1, spares 138 gram CO2 per kilometer. Med en årlig kjørelengde på 15 000 km betyr det 2070 kg mindre CO2 i atmosfæren per år. 

– En firmaflåte med 100 biler vil dermed bety en innsparelse på rundt 207 tonn CO2 i året, poengterer Matheson. 

Så langt er det solgt over 4400  ID. Buzz Cargo i Norge, og bilen ble den mest solgte varebilen i Norge i 2023. Det er første gang en elektrisk varebil har vært mest solgte varebil-modell under 3,5 tonn.

De over 4400 bilene reduserer dermed CO2-utslippet med over 9000 tonn sammenlignet med dieseldrevne varebiler av samme størrelse1.

I år kommer populære Volkswagen ID. Buzz Cargo i oppgradert utgave med enda bedre ytelser, firehjulsdrift og økt tilhengervekt.  

– Dermed kan ID. Buzz Cargo dekke behovet for de aller fleste, sier Matheson. 

vw id buzz cargo varebil sett bakfra

Store endringer nå

Det offentlige kjøper varer og tjenester for rundt 740 milliarder kroner i året (SSB 2023). Når det fra årsskiftet i år kom skjerpede krav til klima- og miljøhensyn i offentlige anskaffelser, får det store konsekvenser – også for dem som leverer til privat næringsliv. 

Både kunder og virksomheter ønsker seg et bærekraftig og grønt næringsliv. Undersøkelsen «Handlekraft» (2022), gjennomført av Virke, viser at 8 av 10 private virksomheter ønsker å bli mer miljøvennlige. 

Fire av ti mener også at det er mer lønnsomt å bli klima- og miljøvennlig, ifølge Virkes undersøkelse.

--:--

Synlig grep

- Det er ikke sikkert alle har en klar strategi om hvordan de skal nå dette målet, sier Fredrik Matheson, direktør for Volkswagen Nyttekjøretøy

- Å bytte til elektriske varebiler er et grep som er godt synlig overfor kundene dine. Er du en snekker, rørlegger eller elektriker med ID. Buzz Cargo, gir det et helt tydelig signal om at du er fremtidsrettet og bidrar til det grønne skiftet, fortsetter han.

– Fremfor alt er det å bytte til elektrisk varebil et grep som gir lavere utslipp, legger Matheson til.

Den store etterspørselen etter ID. Buzz Cargo er et bevis på at Norge er mer modent for en elektrisk varebil i dette formatet. 

– Etter å ha lansert ID. Buzz Cargo, er vi blitt del av en dyptgående elektrifisering av varetransporten. De som ikke gjør konkrete grep nå, blir frakjørt, sier Matheson.

Les mer om bærekraft fra Volkswagen

Vilkår Volkswagen

1.
I utregningen er sammenligningen gjort med en Caddy Cargo Maxi 122hk DSG Pluss.
Avbildede bilmodeller vist på denne nettsiden kan avvike fra bilmodellutvalget som tilbys i Norge. Bilene kan også være avbildet med utstyr som medfører ekstra kostnader eller med lakkfarger/utstyr som ikke er tilgjengelig for visse bilmodeller/utstyrsversjoner som tilbys i Norge. Alle bilmodell- og utstyrspriser, med unntak av priser på våre helelektriske biler/varebiler med totalpris under 500 000 (som har mva.-fritak), er oppgitt i norske kroner inkludert mva., vektavgift, frakt- og leveringsomkostninger levert Oslo. Frakt til forhandler utenfor Oslo og årsavgift kommer i tillegg. Beregnet bilavgift er mva.-fri og oppgitt uten mva. Informasjon om priser, spesifikasjoner, standardutstyr, ekstrautstyr, setetrekk og farger kan endres uten forvarsel. Sjekk derfor alltid med din lokale Volkswagen‑forhandler at bil med ønskede spesifikasjoner faktisk kan leveres med det utstyret du ønsker. Vær oppmerksom på at alle tilvalg av ekstrautstyr øker totalvekten på kjøretøyet som igjen påvirker WLTP-utslippsberegning, eventuell rekkevidde og endelig pris på bilen. Oppgitt rekkevidde er den maksimale rekkevidden oppnådd målt etter WLTP-testprosedyre. Rekkevidden påvirkes av ulike faktorer slik som; valgt ekstrautstyr, nyttelast, taklast, bagasje, tilhengervekt, drivlinje og antall passasjerer da dette er med på å øke vekten. Rekkevidden vil også kunne påvirkes ytterligere av alt fra kjørestil, hastighet, felgstørrelse og kjøreforhold til utetemperatur og bruk av komfort- og funksjonsutstyr under kjøring. Alle oppgitte verdier for ladeeffekt er maksimalverdier. Hvilken ladeeffekt som oppnås avhenger av flere faktorer; batteritemperatur og batteriprosent ved ladestart og/eller antall brukere i en ladestruktur kan også begrense ladeeffekten. For DC-lading er det helt normalt at ladeeffekten vil stige raskt for så å starte en gradvis reduksjon i ladeeffekten. For både AC-og DC-lading vil ladeeffekten reduseres betydelig når man overstiger 80% batterinivå. Leasing og lån forutsetter finansiering i Volkswagen Financial Services. Renten er flytende, og kan endres frem til utleveringsdato, samt at den følger normal renteutvikling i hele finansieringsperioden. Det tas til enhver tid forbehold om skrivefeil, feil i priser og bilder på nettsiden.