Her finner du informasjon om Volkswagen AG som ansvarlig leverandør av innholdet og tilbudene som er oppført nedenfor på dette nettstedet.
Om oss
Customer Interaction Center (CIC)
Customer Interaction Center (CIC) er ansvarlig for området "Hjelp med apper og digitale tjenester". Du har muligheten til å kontakte CIC med anliggender om våre digitale tjenester eller apper via CIC.
Dersom bilen din støtter Car2X-teknologi, vil den kunne gi viktig informasjon om trafikk etter aktivering, som f.eks. om ulykker eller kø, med andre trafikanter eller trafikkinfrastruktur, i den grad de også støtter Car2X-teknologien.
Innsamling av data for utvikling av automatisert kjøring
Forskning, utvikling og ivaretakelse av automatiske kjørefunksjoner krever en betydelig database med så mange trafikkscenarier som mulig basert på reell kjøring. Dersom bilen din støtter funksjonen, kan dataopplastingen aktiveres eller deaktiveres direkte ved å bruke glidebryteren «Utvikle automatisk kjøring» i personverninnstillingene.
Med We Charge-Feature-nettsideappen kan du bruke ulike nettbaserte funksjoner og tjenester knyttet til lading av elektriske biler gratis. Dette inkluderer å søke etter og finne offentlige ladepunkter og en ruteplanlegger for utvalgte kjøretøy som tar hensyn til offentlige ladepunkter langs ruten.
Personvernerklæring for bruk av Customer Interaction Center (CIC).
A. Data controller
Takk for at du bruker Customer Interaction Center (CIC). Det ansvarlige kontoret for CIC og data controller for behandling av data beskrevet heri er Volkswagen AG, Berliner Ring 2, 38440 Wolfsburg, Tyskland, vw@volkswagen.de, registrert i handelsregisteret for tingretten i Braunschweig under nr. HRB 100484 ("Volkswagen AG"). Vennligst finn informasjon om hvordan dine data blir samlet inn, behandlet og brukt i forbindelse med bruk av CIC-tjenesten.
B. Behandling av personopplysninger fra privatkunder ved bruk av CIC
I. Behandling i tilfelle bruk av nettstedet "Hjelp for apper og digitale tjenester”
Når du bruker vårt nettsted, behandler vi følgende loggfiler fra deg, som ikke tillater oss å identifisere deg: En informasjonskapsel-ID som ikke tillater noen slutning til IP-adressen din, operativsystemet du bruker, nettleseren du bruker og skjermoppløsningen du har angitt, dato og klokkeslett for besøket, sidene du har besøkt på nettstedet vårt og nettstedet du besøker oss fra, samt IP-adressen til enheten du brukte for å få tilgang til nettstedet. Disse dataene behandles basert på artikkel 6, paragraf 1, bokstav f) GDPR på grunn av vår legitime interesse i å kunne vise nettstedet til deg på riktig måte. Dataene blir slettet etter 30 dager.
For hosting av nettstedet støttes vi av Amazon Web Services, Inc. ("AWS") 410 Terry Ave. Nord, Seattle, WA 98109, USA som prosessor. På AWS krypteres dataene i henhold til avtaler som er gjort med oss og utelukkende behandlet på dataservere i EU. Ettersom AWS er basert i USA, kan ikke (lese) tilgang til data fra USA utelukkes. En tilsvarende EU-standard databeskyttelsesavtale ble inngått tilsvarende for å sikre tilstrekkelig beskyttelse av dine personlige opplysninger. Du kan laste ned EUs standard kontraktsbestemmelser fra denne URL https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A32010D0087.
Volkswagen AG bruker også forskjellige informasjonskapsler på nettstedet. Informasjonskapsler er små filer med konfigurasjonsinformasjon som er lagret på din sluttenhet. Informasjonskapsler kan i utgangspunktet deles inn i tre kategorier. Det finnes informasjonskapsler som er avgjørende for funksjonaliteten til nettstedet (såkalte funksjons-informasjonskapsler), informasjonskapsler som øker komforten av et nettstedsbesøk og for eksempel lagrer språkinnstillingene dine (såkalte komfort-informasjonskapsler) og informasjonskapsler som brukes til å opprette en pseudonymisert brukerprofil (såkalte sporings-informasjonskapsler). Volkswagen AG bruker kun funksjonskapsler på sidene til CIC. Behandlingen av funksjons-informasjonskapslene er nødvendig for at du skal kunne bruke nettstedet (se artikkel 6, paragraf 1, bokstav b) GDPR).
II. Behandling av forespørsler og kundeservice, selvbetjening
1. Databehandling med hensyn til behandling av forespørsler og kundeservice
Du kan kontakte CIC med forespørsler angående våre digitale tjenester og apper eller våre produkter og tjenester (f.eks. via post, e-post, kontaktskjema eller telefon). I denne sammenheng behandler vi de personlige opplysninger som kreves for å håndtere forespørselen din og for formålet med kundeservice (navn, e-postadresse, adresse, telefonnummer, land og språk). Vi kan også behandle tilleggsdata for å håndtere individuelle forespørsler, for eksempel kontraktsdata (kontrakts- og kundenumre, samtykke gitt), transaksjonsdata (ordre- og fakturadata), kjøretøydata (understellsnummer, første registreringsdato, utstyrsinformasjon), data for kjøretøybruk (kjørelengde, loggbok, nivåer for væskefylling), servicedata (f.eks. dato for overlevering/henting av kjøretøy, lån av bil), maskinvaredata (enhetstype, produsent av enheten, serienummer for enhet), programvaredata (f.eks. firmware, operativsystem, appversjon), IT-bruksdata (registrering for tjenester, bruk av funksjoner) eller betalingsdata (bankdetaljer). Hvis du kontakter oss gjentatte ganger, behandler vi også eksisterende informasjon om dine tidligere forespørsler. Hvis du har en Volkswagen ID, behandler vi personlige opplysninger som er lagret i din Volkswagen ID-brukerkonto og tilknyttede tjenester for kundeservice om nødvendig, for eksempel kontoinformasjon (f.eks. foretrukket partner), transaksjonsdata (f.eks. ladeprosesser), kontraktsdata (f.eks. bekreftede vilkår), IT-bruksdata (f.eks. siste pålogging til tjenestene, bruk av funksjoner) (se artikkel 6, paragraf 1, bokstav b) GDPR). Du finner mer informasjon om dette i personvernerklæringen til den respektive tjenesten. Du kan få en oversikt over tjenestene du registrerte deg for med din Volkswagen ID i Volkswagen ID-portalen.
For å forbedre vår kundeservice og forretningsprosesser, kundefunksjonaliteten avtaleforespørselen til din Service Partner, for å optimalisere kundefordelen og korrigere produktfeil, behandler vi dataene i din Service forespørsel til din Service Partner (f.eks. kjøretøyets chassisnummer, servicekravkategori, sendedato for avtaleforespørselen, Service Partneren du har valgt samt informasjon om den avtalte serviceavtalen). I tillegg overfører den respektive Service Partneren følgende data til oss: Kjøretøyets chassisnummer, tidspunkt for Service avtaleforespørselen (aksept av avtaleforespørselen), tidspunkt for kontakt og tidspunkt for avslutning av kundekontakten. Vi analyserer dine tidligere nevnte data med det formål å forbedre produktet og kvalitetssikre Service avtaleforespørselen til din Service Partner og for å unngå avbrudd eller forsinkelser i prosessflyten for behandling av henvendelser. Her kontrollerer vi f.eks. feil i overføringen av data til din Service Partner (f.eks. ufullstendige data eller forsinkelser i sending av data) for å oppdage og rette dem på et tidlig stadium. På denne måten kan vi møte kundens ønske om en serviceavtale på best mulig måte og kundetilfredsheten med de digitale tjenestene kan økes.
Videre videresendes de ovennevnte dataene til importøren som er ansvarlig for ditt land for prosesstyring og -forbedring, f.eks. via kvalitetsrevisjoner. Denne databehandlingen er basert på vår tidligere nevnte interesse for å øke kundetilfredsheten med våre tjenester og tilby våre kunder en rettidig avtale gjennom våre Service Partnere. (Art. 6. Avsn. 1 lit f. GDPR). De nevnte dataene blir slettet etter fem år. For støtte bruker vi CARIAD SE og Amazon Web Services GmbH som våre oppdragsbehandlere.
Vi behandler også personlige opplysninger fra forespørsler fra tredjeparter – spesielt fra det nasjonale salgsselskapet som er ansvarlig for ditt land (importør), din Volkswagen‑forhandler og datterselskaper til Volkswagen AG(f.eks. Volkswagen Group Charging GmbH) – hvis du retter forespørsler direkte til en slik tredjepart eller din forespørsel er relatert til våre produkter og tjenester, og denne forespørselen kan bare behandles av oss (informasjon om databeskyttelse i forhold til slike tredjeparter finner du i den aktuelle tredjeparts personvernerklæring).
Skulle vi motta en forespørsel fra deg som ikke er innenfor ansvar for kundeservice, men som er innenfor en tredjeparts ansvar, eller at vi ikke kan behandle uten innspill fra en slik tredjepart, skal vi videresende forespørselen din til den relevante tredjeparten nevnt ovenfor i kryptert form, hvis dette er nødvendig for å behandle din forespørsel og gi kundeservice, og hvor dette fører til raskere og mer kundevennlig behandling i din og i vår interesse (se artikkel 6, paragraf 1, bokstav f) GDPR). Hvis en slik tredjepart er basert utenfor Det europeiske økonomiske samarbeidsområdet og/eller (les) tilgang til data fra tredjeland ikke kan utelukkes, skal en tilsvarende EU-standard databeskyttelsesavtale inngås i samsvar med dette for å sikre tilstrekkelig beskyttelse av dine personlige opplysninger. Du kan laste ned EUs standard kontraktsbestemmelser fra denne URL https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A32010D0087.
Når du bruker CIC, behandler vi bare personopplysningene dine i den grad dette er nødvendig for å behandle din forespørsel og for kundeservice (se artikkel 6, paragraf 1, bokstav b) GDPR) og med mindre annet er spesifisert for individuelle funksjoner eller tjenester i denne personvernerklæringen. I denne sammenhengen lagrer vi dataene dine bare så lenge det er nødvendig for de respektive oppgitte formålene vi behandler dine data for. Den respektive oppbevaringsperioden er tre år, f.eks. for enkle spørsmål eller klager, 10 år, f.eks. for erstatningskrav i forbindelse med produsentsertifikater og 15 år, f.eks. for krav i forbindelse med en rettstvist. Hvis dataene dine er nødvendige og behandlet for flere formål, slettes eller lagres dataene automatisk i anonymisert form så snart det siste spesifikke formålet er oppfylt, og dataene dine slettes automatisk i anonymisert form, noe som hindrer at dataene knyttes direkte til deg.
2. Databehandling med hensyn til selvbetjeningen
Hvis du ikke ønsker å kontakte oss direkte, kan du også bruke vår selvbetjening i stedet. Vår selvbetjening svarer på ofte stilte spørsmål (FAQs) direkte ved å foreslå et relevant svar på spørsmålet du skriver inn i inndatafeltet. Du trenger ikke å legge inn noen personlige data i vårt selvbetjenings-inndatafelt og kan stille spørsmålet ditt anonymt. Hvis du legger inn personlige opplysninger i vårt selvbetjenings-inndatafelt, sletter vi personlige opplysninger så langt som mulig – med unntak av navnet ditt samt navnet på byen og gaten, som vi ikke kan gjøre av tekniske årsaker – før vi svarer ditt spørsmål. For å gjøre dette skanner vi oppføringene dine automatisk og skjuler systematisk sekvenser av tall som postnumre, husnumre og chassisnumre, slik at vi bare kan skille mellom en by eller by, en gate eller en kjøretøyserie pluss modell og modellår. Vi er da ikke lenger i stand til å spore detaljene tilbake til deg som person. For kvalitetssikringsformål med selvbetjening lagrer vi en generisk økt-ID for hver forespørsel fra hver bruker. Vi kan imidlertid ikke spore dette tilbake til deg som person. Denne databehandlingen er basert på vår legitime interesse (se artikkel 6, paragraf 1, bokstav f) GDPR) om å gi deg best mulig service og svare på vanlige spørsmål (FAQ) etter behov. Vi sletter alle oppføringer fra vårt selvbetjenings-inndatafelt etter 100 dager eller i samsvar med lovkrav, for eksempel når formålet det ble samlet inn for blir ugyldig, og hvis sletting ikke er i strid med andre oppbevaringsforpliktelser.
3. Informasjon om prosessorer
Vi bruker tjenesteleverandører for å tilby CIC og individuelle funksjoner. Hvis tjenesteleverandører behandler personlige opplysninger på våre vegne, har vi inngått en databehandlingsavtale og avtalt passende garantier for å sikre beskyttelsen av personlige opplysninger med disse tjenesteleverandørene. Vi velger våre tjenesteleverandører med forsiktighet. De behandler personlige opplysninger utelukkende med det formål å oppfylle sitt ansvar og er kontraktsmessig bundet av våre instruksjoner, har egnede tekniske og organisatoriske tiltak for beskyttelse av personlige opplysninger til rådighet og overvåkes regelmessig av oss.
Vi får hjelp til å behandle dine forespørsler, og gir kundeservice og annonsering av Teleperformance Group Europe, Midtøsten og Afrika SAS (Frankrike), Concentrix Holding Germany GmbH (Tyskland) samt Salesforce.com EMEA Limited (Storbritannia) som prosessorer med en sky som drives innen EU. Ettersom Salesforce er basert i USA, kan ikke (lese) tilgang til data fra USA utelukkes. En tilsvarende EU-standard databeskyttelsesavtale ble inngått tilsvarende for å sikre tilstrekkelig beskyttelse av dine personlige opplysninger. Du kan laste ned EUs standard kontraktsbestemmelser fra denne URL https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A32010D0087. Dataene som ligger i Europa er også beskyttet gjennom inngåelsen av bindende forretningsregler (passende garanti for databehandling i ikke-europeiske land).
I tillegg bruker Volkswagen AG Cariad SE, Adastra GmbH og Deloitte Consulting GmbH, alle basert i Tyskland, som databehandlere for å sikre drift og videre utvikling.
Ved behandling av dine forespørsler og i forbindelse med kundeservice og analyse av dataene dine med det formål å kvalitetssikre og forbedre kundeservice og våre produkter og tjenester, blir vi assistert av Amazon Web Services EMEA SARL (Irland) som avtaleprosessor med en sky som drives innen EU. Opptak for å forbedre kundeservice transkriberes ved hjelp av transkripsjonsprogramvaren "Amazon Transcribe". Ettersom AWS er basert i USA, kan ikke (lese) tilgang til data fra USA utelukkes. En tilsvarende EU-standard databeskyttelsesavtale ble inngått tilsvarende for å sikre tilstrekkelig beskyttelse av dine personlige opplysninger. Du kan laste ned EUs standard kontraktsbestemmelser fra denne URL https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A32010D0087.
Inbenta Holdings INC hjelper oss med å tilby vår selvbetjening. Sucursal en España, C/ Arago 222, 08011 Barcelona (Spania).
III. Bruk med/uten Volkswagen brukerkonto og forberedelse for konto registrering
Hvis du kontakter oss med forespørsler om våre digitale tjenester eller apper, sjekker vi også om du allerede har en Volkswagen ID-brukerkonto; Derfor vil vi be deg om din e-postadresse og sjekke om du allerede har en Volkswagen ID (ved hjelp av Volkswagen ID, kan du logge inn på mange elektroniske tjenester (f.eks. nettsteder eller applikasjoner) fra Volkswagen AG og tredjeparter. Den fungerer som en sentral brukerkonto som du kan bruke til å administrere dataene dine sentralt. Databehandlingen som kreves for Volkswagen-ID-en utføres i forbindelse med avtaleoppfyllelse (se artikkel 6, paragraf 1, bokstav b) GDPR). Registrering krever din e-postadresse og et passord personlig valgt av deg. Se den omfattende personvernerklæringen for Volkswagen ID. Denne erklæringen kan sees på https://vwid.vwgroup.io/data-privacy).
Hvis du kontakter oss og ennå ikke har en Volkswagen ID-brukerkonto, kan du be våre agenter om å forberede registreringen for Volkswagen-ID under samtalen. Med ditt samtykke (se kap. VI) vi registrerer din bestilling over telefon og behandler navn, e-postadresse, adresse, telefonnummer, land og språk for å forberede registreringen og sender deg en e-post med en invitasjon til å registrere en Volkswagen ID. For å sikre at bare du har tilgang til dine kundedata og for å forberede registreringen, må du velge en firesifret invitasjonskode etter ditt ønske og kommunisere denne til agenten. Du må angi koden for å fullføre registreringsprosessen for din Volkswagen ID innen 30 dager; bare når du har riktig lagt inn invitasjonskoden vil dine forhåndsinnspilte kundedata bli tilordnet din Volkswagen ID; dette eliminerer muligheten for uautoriserte tredjeparter som får tilgang til kundedataene dine, selv om invitasjonen går til feil adresse. Vi behandler dine kundedata for å forberede registreringen din for Volkswagen ID (se artikkel 6, paragraf 1, bokstav b) GDPR) og sletter opptaket av telefonbestillingen din etter 60 dager og dine forhåndsinnspilte kundedata etter 30 dager].
IV. Forberedelse for å få samtykke til å motta reklame, annonseringstilnærming, tilfredshetsundersøkelser
Hvis du har en Volkswagen-ID, vil vår agent sjekke som en del av kundeservice om du tidligere har gitt oss ditt samtykke til å motta reklame ved hjelp av e-postadressen du har lagret i Volkswagen-ID-en. Hvis du ennå ikke har gitt oss ditt samtykke til å motta reklame, kan du forberede dette i løpet av en samtale. Med ditt samtykke (se kap. VI), registrerer vi ditt ønske om samtykke via telefon og sender deg en e-post med en invitasjon til samtykke til å motta direkte reklame. Du kan gi ditt samtykke til å motta annonsering personlig skreddersydd for deg ved å klikke på lenken i e-postinvitasjonen innen 30 dager (se artikkel 6, paragraf 1, bokstav a) GDPR). Vi vil slette opptaket av ditt ønske om å samtykke etter å ha mottatt ditt samtykke via e-post. Hvis du ikke gir oss ditt samtykke, vil vi slette ønsket om å samtykke etter senest 60 dager.
Hvis du allerede har gitt oss ditt samtykke til å motta direkte reklame (se artikkel 6, paragraf 1, bokstav a) GDPR), kan vår agent kontakte og gi deg råd om våre produkter og tjenester. For å forbedre agentenes tilnærming og rådgivning, behandler vi data fra din Volkswagen ID-brukerkonto og tilknyttede tjenester, så vel som resultater fra segmenteringer. Hvis du er interessert i noen produkter eller tjenester, blir din interesse registrert og behandlet for deretter å sende deg reklame personlig skreddersydd for deg. Mer informasjon om databeskyttelse i denne sammenheng med samtykke til å motta reklame- og reklametilnærminger finner du i Volkswagen ID personvernerklæring på https://vwid.vwgroup.io/data-privacy.
V. Registrere og analysere forespørsler via telefon og tilfredshetsundersøkelser
Hvis du kontakter oss per telefon med spørsmål om våre digitale tjenester eller apper og/eller deltar i tilfredshetsundersøkelser, vil du før samtalen begynner, få muligheten til å samtykke til at din samtale tas opp med det formål å kvalitetssikre og forbedre kundebehandlingen og forbedre de digitale tjenestene ved å følge de tilsvarende kunngjøringene i ventesløyfen og trykke på den tilsvarende knappen på din telefon (jf. art. 6 nr. 1 bokstav a) GDPR). Du kan når som helst trekke tilbake ditt samtykke ved å informere agenten under samtalen eller ved å sende en e-post til info-datenschutz@volkswagen.de i etterkant.
Hvis du har gitt oss ditt samtykke til å gjøre opptak av en eller flere samtaler, vil vi gjøre opptak av samtalen(e) og transkribere dem.
For kvalitetssikring av vår kundeservice og våre digitale tjenester analyserer vi omgående opptakene tekstlig (f.eks. språkgjenkjenning, syntaktisk analyse, semantisk analyse) og kategoriserer og klassifiserer dem (f.eks. tilordning til emner, klassifisering basert på følelser). Denne analysen gjør det blant annet mulig for oss å trekke konklusjoner om samtalens varighet, innhold og aktivitet samt din tilfredshet med kundeservicen. Dette gjør det mulig for oss å identifisere og bruke kunderelevante problemstillinger i forbindelse med debriefing og opplæring av våre agenter (f.eks. for å sikre at retningslinjene overholdes, og for å formidle retningslinjer ved hjelp av praktiske eksempler). Vi sletter dine opplysninger fra analysen av opptakene eller anonymiserer dem etter 14 dager.
C. Behandling av personopplysninger fra profesjonelle kunder ved bruk av CIC
For profesjonelle kunder er databehandling ved bruk av CIC-nettstedet/appen i utgangspunktet identisk med databehandlingen beskrevet i B. (for så vidt funksjonene og tjenestene også tilbys for profesjonelle kunder ved bruk av CIC). Når vi behandler dine forespørsler som en profesjonell kunde, behandler vi dine yrkesmessige personopplysninger (f.eks. e-postadresse i firmaet, firmaadresse) i tillegg til eller i stedet for de private personopplysningene beskrevet i B.II.1. Vi tilbyr for øyeblikket ikke selvbetjening (B.II.2.) til profesjonelle kunder som bruker CIC. Forklaringene til Volkswagen ID (B.III.) gjelder tilsvarende for profesjonelle kunder for ONE Business ID. Vær oppmerksom på den detaljerte personvernerklæringen som gjelder for ONE Business ID-en. Du kan lese denne på https://onebusinessid.com/legal#dataprivacy. For øyeblikket tilbyr vi ikke profesjonelle kunder å registrere seg for en ONE Business ID -brukerkonto når de bruker CIC; og det samme gjelder innhenting av samtykke til å motta markedsføring, direkterettet reklame, tilfredshetsundersøkelser (B.IV.) og tilfredshetsundersøkelser (unntatt ved telefonhenvendelser) (B.V.). Beskrivelsen av hvordan henvendelsene analyseres (unntatt telefonhenvendelser) (B.V.), og hvordan registrering og telefonanvendelser og/eller tilfredshetsundersøkelser analyseres (B.VI.) gjelder tilsvarende for profesjonelle kunder.
D. Cybersikkerhet
Du har mulighet til å kontakte Customer Interaction Center (CIC) hvis du mistenker et cybersikkerhetsangrep mens du bruker våre digitale tjenester. I denne sammenhengen behandler Volkswagen AG nødvendige personopplysninger som dine personopplysninger (f.eks. navn, e-postadresse, adresse, telefonnummer, land og språk), kontraktsdata (f.eks. din kontrakt og kundenummer, samtykke), transaksjonsdata (f.eks. bestilling og fakturadata), kjøretøydata (f.eks. kjøretøyets identifikasjonsnummer, første registrering, informasjon om utstyr), bruksdata for kjøretøy (f.eks. kjørelengde, loggbok, væskenivåer), servicedata (f.eks. dato for kjøretøyets levering/henting, lånebil), maskinvaredata (f.eks. enhetstype, produsent av terminalenhet, serienummer på terminalenhet), programvaredata (f.eks. fastvare, operativsystem, appversjon), IT -bruksdata (f.eks. registrering for tjenester, bruk av funksjoner ) eller betalingsdata (f.eks. bankinformasjon).
Det juridiske grunnlaget for å kontakte oss i tilfelle cybersikkerhetsangrep er en overordnet berettiget interesse i samsvar med art. 6 avsnitt 1 lit. f GDPR. Volkswagen AGs berettigede interesse er å sikre høyest mulig sikkerhetsnivå for våre digitale tjenester.
Cariad SE og Salesforce.com Inc. bistår oss som databehandlere i forbindelse med behandlingen av personopplysninger. Det kan ikke utelukkes at Salesforce.com Inc. i USA har tilgang til personopplysninger, og derfor er det inngått en EU-standardkontrakt (tilstrekkelig garanti for databehandling i land utenfor EU/EØS). Du kan se de aktuelle bestemmelsene fra EUs standardavtaler på https://eur-lex.europa.eu/legal-content/DE/TXT/?uri=CELEX%3A32010D0087.
Vi oppbevarer bare opplysningene dine så lenge det er nødvendig for de nevnte formålene som vi behandler opplysningene dine for, og forutsatt at sletting ikke er i konflikt med andre lagringsforpliktelser.
E. Dine rettigheter
Du kan til enhver tid hevde følgende rettigheter overfor Volkswagen AG kostnadsfritt. Ytterligere informasjon om å utøve dine rettigheter finner du i avsnitt D.
Rett til tilgang: Du har rett til å motta informasjon fra oss (artikkel 15 GDPR) angående behandlingen av dine personlige opplysninger.
Rett til rettelse: Du har rett til å be om at vi retter på (artikkel 16 GDPR) alle dine personlige opplysninger som er uriktige eller ufullstendige.
Rett til sletting: Du har rett til, i tilfelle kravene spesifisert i artikkel 17 GDPR er oppfylt, å be om sletting av dine data. Følgelig kan du be om sletting av dine data, for eksempel hvis det ikke lenger er nødvendig for formålene de ble samlet inn for. Videre kan du også be om sletting hvis vi behandler dataene dine på grunnlag av ditt samtykke, og du trekker tilbake dette samtykke.
Rett til begrensning av behandling: Du har rett til å be om begrensning av behandlingen av dine personlige opplysninger dersom kravene spesifisert under artikkel 18 GDPR er oppfylt. Dette er for eksempel tilfellet hvis du bestrider nøyaktigheten av dataene dine. Du kan da be om at behandlingen er begrenset så lenge det tar å undersøke nøyaktigheten til dataene dine.
Rett til å protestere: Hvis behandlingen er basert på en overordnet legitim interesse, har du rett til å motsette deg behandlingen av dataene dine. En innsigelse er tillatt hvis behandlingen enten er i offentlig interesse eller på grunn av en berettiget interesse fra Volkswagen AG eller en tredjepart. Ved innsigelse bes du om å varsle oss om dine grunner for å protestere mot databehandling.
I tillegg til dette har du også rett til å motsette deg databehandling for direkte markedsføring. Det samme gjelder profilering, hvis dette er relatert til direkte markedsføring.
Rett til dataportabilitet: Forutsatt at databehandlingen er basert på samtykke eller oppfyllelse av en avtale, og at den også utføres ved hjelp av automatisert behandling, har du rett til å motta dataene dine i et strukturert, felles og maskinlesbart format og videresende den til en annen data controller.
Angrerett: I denne forbindelse, da databehandlingen skjer på grunnlag av samtykke, har du rett til å trekke ditt samtykke, med fremtidig virkning når som helst, kostnadsfritt.
Rett til å sende inn en klage: Du har også rett til å sende inn en klage til en tilsynsmyndighet (f.eks. til databeskyttelsesansvarlig for Niedersachsen) angående vår behandling av dine data.
F. Dine kontaktpunkter
Kontaktpunkter for å utøve dine rettigheter
For informasjon om personen du kan kontakte for å utøve dine rettigheter og for ytterligere informasjon, vennligst besøk følgende lenke: https://datenschutz.volkswagen.de.
Databeskyttelsesansvarlig
Vår databeskyttelsesansvarlige er kontaktpunktet ditt for spørsmål knyttet til databeskyttelse: