Amarok leveres med en effektiv og kraftfull firesylindret bi-turbo TDI-motor som norsk basisversjon. Denne har 1.966 cm3 slagvolum. Toppmodellen har en ny V6-TDI-motor med 2.993 cm3 volum. Begge motorvarianter leveres med firehjulsdrift som standard.
2.0 TDI med 151 kW (205 hk)
Firesylindret TDI-motor med bi-turbo overlading, som er konstruert for å imøtegå Euro-6-utslippskravene. Her benyttes to turboladere med variabel geometri (VTG). Maksimal ytelse er tilgjengelig fra 3.750 o/min. Det maksimale dreiemomentet på 495 Nm er tilgjengelig mellom 1.750 og 2.000 o/min. 10-trinns automatgirkasse er standard. Firehjulstrekket (4MOTION) er av en valgbar, utvidet type, der kraften mellom for- og bakaksel fordeles vi en elektromekanisk transferkasse.
3.0 TDI med 177 kW (240 hk)
Toppmodellen er en V6 TDI med common rail-innsprøytning og variabel turbogeometri (VTG), som er optimert for å innfri Euro-6-utslippskravene. Vinkelen mellom sylinderrekkene er 60 grader. Maksimal effekt er tilgjengelig fra 3.250 o/min. Det maksimale dreiemomentet på 600 Nm blir levert mellom 1.750 og 2.250 o/min. Her er 10-trinns automatgir standard, og firehjulstrekket er av den utvidede, valgbare 4MOTION-typen.
80 liter drivstoff og 19,3 liter AdBlue
På lik linje med sin forgjenger har Amarok en 80 liters drivstofftank. Kapasiteten til AdBlue-tanken har økt med 6,3 liter, til 19,3 liter – en økning på nesten 50 prosent.
10-trinns automatgirkasse
Amarok tilbyr en 10-trinns automatgirkasse som standard. Denne baserer seg på Shift-by-Wire-teknologien. Dette innebærer blant annet at det tradisjonelle håndbrekket er fjernet og parkeringsbremsen vil nå kunne aktiveres elektronisk med en knapp. Disse smarte grepene er med på å frigjør plass mellom forsetene, noe som gir en luftigere følelse i førerhuset.
Elektromekanisk servostyring
Den nye elektromekaniske servostyringen gir smidig styreassistanse, både på og utenfor vei. Takket være den elektroniske reguleringen er systemet mer drivstoffeffektivt enn et hydraulisk system. Elektromekanisk servostyring gjør også intelligente assistentfunksjoner mulig – slik som «Park Assist» og «Lane Assist».
Alle Amarok-modeller i Norge har ventilerte skivebremser. Den elektriske parkeringsbremsen er koplet på de flytene bremsekalipperene bak. I motsetning til forgjengeren, benyttes nå en elektrisk bremseservo. Dette gir raskere og bedre respons fra bremsene.