Hvordan lade elbil om vinteren?
Lave temperaturer påvirker ytelsen til batteriet i en elbil. Derfor kan du oppleve at elbilen din har begrenset ladeeffekt om vinteren. Her får du vite hvorfor dette skjer, og hva du som kjører en elbil fra Volkswagen, bør passe på når temperaturen kryper under null.
Batteriets oppgitte ladeeffekt
Har du en elbil fra Volkswagen som ikke har like høy ladeeffekt om vinteren som ellers i året, er det ingen grunn til bekymring. Full ladeeffekt forutsetter nemlig at visse fysiske betingelser er oppfylt. Den oppgitte verdien for maksimal ladeeffekt er målt ved lading under WLTP-betingelser med en temperatur på ca. 23 °C og et batterinivå på 5 %. Dersom en eller flere av variablene endrer seg, kan det påvirke ladeeffekten og ladetiden.
Slik oppnår din elbil høyest mulig ladeeffekt om vinteren
- Parker elbilen i en oppvarmet garasje: På kalde dager lønner det seg å parkere elbilen på et sted beskyttet mot vær og vind, for eksempel i en garasje eller en parkeringskjeller.
- Forvarm bilen når den står tilkoblet en ladeboks eller offentlig ladestasjon: Dermed bruker man mindre energi fra batteriet til oppvarming.
- Følg med på batterinivået: Batterinivået bør være så lavt som mulig når du starter lading ved en hurtigladestasjon, og du bør avslutte ladingen når batterinivået er 50% eller maks. 80%. Det reduserer ladetiden, reisetiden, skåner batteriet og er billigere for lommeboka.
Forutsetninger for automatisk batterioppvarming
Batterioppvarming ved AC-lading starter dersom batteritemperaturen er lavere enn 0 grader. Starter kjøreturen uten forvarming, vil batterioppvarming starte ved «kaldstart». Ved DC-lading (hurtiglading) starter oppvarming sammen med ladeprosessen.
Batteritemperaturens betydning
Batteriet lader mest effektivt når temperaturen er over 20 °C. Elektromotorer har en høy energiutnyttelse sammenlignet med forbrenningsmotorer. Kombinert med kjøleeffekten som skapes av vinden under kjøring, gjør dette at temperaturen i det elektriske drivsystemet stiger lite eller ikke i det hele tatt når det er minusgrader, selv ikke på lange kjøreturer. Derfor er elbilene fra Volkswagen utstyrt med aktiv varmepumpesystem som balanserer energiutnyttelse og ytelse når det er behov for ekstra oppvarming.
Eksempel: Starter ladingen når batteritemperaturen er 20 °C og batterinivået er 10%, oppnås full ladeeffekt fra start. Er ladenivået fortsatt 10%, men batteritemperaturen 0 °C, vil effekten være kraftig redusert idet ladingen starter, og stige etter hvert som batteriet blir varmere ved hjelp av den aktive varmestyringen.
Batterinivåets betydning
Batteriets ladenivå påvirker ladeeffekten under lading. Battericellene er nemlig i stand til å ta imot mer energi når batterinivået er lavt. Dermed kan det forekomme at to identiske biler som lades på to identiske ladepunkter, har ulik ladeeffekt fordi de har ulikt batterinivå. En tommelfingerregel er at et lavt batterinivå fra start kan gi høyere ladeeffekt og kortere ladetid.
Eksempel: Er batteriet varmt nok og batterinivået er på 5% når ladingen startes, vil ladeeffekten være maksimal fram til ca. 30%. Er batterinivået 50% når ladingen starter, vil ladeeffekten reduseres.