den nye vw Amarok pickup 2022
Varebil

Verdenspremiere: Endelig er den avduket
Den nye Amarok pickup 2022

Varebil

Verdenspremiere: Endelig er den avduket
Den nye Amarok pickup 2022

Skrevet av Lars Joakim Hanssen
07/07/2022

I flere år har Amarok vært en svært populær pickup i Norge. Nå har Volkswagen dratt duken av den helt nye utgaven. Nye Amarok blir større, røffere og mer sporty enn forgjengeren og forsterker premiumfølelsen ytterligere.

Ledestjernen i premiumsegmentet er tilbake!

Siden markedsintroduksjonen i 2010 har Volkswagen solgt mer enn 830.000 eksemplarer av Amarok i Europa, Sør-Amerika og Oseania.

Også i Norge, med mye vær og krevende terreng, har pickupen vært et trygt og godt valg for mange. Nesten 9.000 biler er solgt siden den kom på markedet. 

I dag var det verdenspremiere på Volkswagens nye Amarok. I Norge forventer man stor interesse for pickupen når salget åpner mot slutten av året.

- Med den nye Amarok sikter vi mot toppen av B-segmentet for pickuper. Bilen kommer med svært spenstige egenskaper, høyt standardutstyrsnivå, en rekke nye førerassistentsystemer, og den er lenger og bredere enn forgjengeren, forteller direktør for Volkswagen Nyttekjøretøy, Håkon Wirak.

Med en lengde på 5 350 mm er den om lag 100 mm lengre enn forgjengeren. Akselavstanden på 3 270 mm er en økning på 175 mm, noe som gir mer plass i dobbeltkabinen.

Siden akselavstanden vokser mer enn totallengden, er karosserioverhengene blitt kortere. Det er positivt for rampevinklene, som betyr at den er et godt og trygt valg i terreng, så vel som på krevende grusveier. Disse kvalitetene økes ytterligere ved at vadehøyden er økt i forhold til forgjengeren.  

Nyttelasten er økt til inntil hele 1,2 tonn og pickupen kan trekke solide 3,5 tonn.  

den nye vw Amarok pickup 2022
Amarok "Aventura"
den nye vw Amarok pickup 2022
Amarok "Aventura"

Premium pickup i fire utstyrsversjoner

Amarok vil bli solgt med fire utstyrsnivåer i Norge; Life, Style, PanAmericana (fremhevet offroad-karakter) og Aventura (fremhevet for kjøring på vei). PanAmericana og Aventura er topputgavene.

I Norge vil Amarok bli tilgjengelig med dieselmotororer på fire eller seks sylindre, og med slagvolum mellom 2,0 og 3,0 liter. Kundene kan velge firehjulsdrift ved behov, eller permanent firehjulsdrift.

Amarok kommer med over 30 assistententsystemer, hvorav 20 er helt nye i Amarok. Blant annet kommer den med interaktive «IQ.LIGHT – LED-Matrix-frontlys», Adaptive Cruise Control (ACC) og Front Assist-områdeovervåkingssystem. Mange av førerassistentsystemene, som Adaptive Cruise Control, er en del av standardspesifikasjonen.

For å gjøre kjøreopplevelsen bedre for både sjåfør og passasjer, kan du få inntil seks kjøreprofiler i i Amarok, avhengig av hvilket utstyrsnivå du måtte ønske.

Life-utgaven vil ha LED-tåkelys, frontstøtfangeren lakkert i kjøretøyets karosserifarge og oppvarmet, innfellbare sidespeil med belysning. Life-versjonen er ytterligere forbedret med 17-tommers lettmetallfelger.

Life har 205 hk og dieselmotor med fire sylindre. Mens de øvrige variantene kommer med hele 241 hk og dieselmotor med seks sylindre.

den nye vw Amarok pickup 2022
Amarok "Aventura"
den nye vw Amarok pickup 2022
Amarok "Aventura"

Nyttige snarveier

Vilkår Volkswagen

  • Priser og utstyr: Avbildede bilmodeller vist på denne nettsiden kan avvike fra bilmodellutvalget som tilbys i Norge. Bilene kan også være avbildet med utstyr som medfører ekstra kostnader eller med lakkfarger/utstyr som ikke er tilgjengelig for visse bilmodeller/utstyrsversjoner som tilbys i Norge. Alle bilmodell- og utstyrspriser, med unntak av priser på våre helelektriske biler/varebiler (som har mva.-fritak), er oppgitt i norske kroner inkludert mva., frakt- og leveringsomkostninger levert Oslo. Frakt til forhandler utenfor Oslo og årsavgift kommer i tillegg. Beregnet bilavgift er mva.-fri og oppgitt uten mva. Informasjon om priser, spesifikasjoner, standardutstyr, ekstrautstyr, setetrekk og farger kan endres uten forvarsel. Sjekk derfor alltid med din lokale Volkswagen forhandler at bil med ønskede spesifikasjoner faktisk kan leveres med det utstyret du ønsker. Vær oppmerksom på at alle tilvalg av ekstrautstyr øker totalvekten på kjøretøyet som igjen påvirker WLTP-utslippsberegning, eventuell rekkevidde og endelig pris på bilen.

    Rekkevidde: Oppgitt rekkevidde for våre hybrid og helelektriske bilmodeller er den maksimale rekkevidden oppnådd målt etter WLTP-testprosedyre. Rekkevidden påvirkes av ulike faktorer slik som; valgt ekstrautstyr, nyttelast, taklast, bagasje, tilhengervekt, drivlinje og antall passasjerer da dette er med på å øke vekten på elbilen/elvarebilen. Rekkevidden vil også kunne påvirkes ytterligere av alt fra kjørestil, hastighet, felgstørrelse og kjøreforhold til utetemperatur og bruk av komfort- og funksjonsutstyr under kjøring. Ladeeffekt: Alle oppgitte verdier for ladeeffekt er maksimalverdier. Hvilken ladeeffekt som oppnås avhenger av flere faktorer; batteritemperatur og batteriprosent ved ladestart og/eller antall brukere i en ladestruktur kan også begrense ladeeffekten. For DC lading er det helt normalt at ladeeffekten vil stige raskt for så å starte en gradvis reduksjon i ladeeffekten. For både AC og DC lading vil ladeeffekten reduseres betydelig når man overstiger 80 % SOC (batteriets ladenivå).

    Finansiering: All privat finansiering forutsetter minst 30% egenkapital og finansiering gjennom vårt finansieringsselskap Volkswagen Financial Services. Renten er flytende. Det tas til enhver tid forbehold om skrivefeil, feil i priser og bilder på nettsiden.